Dobrý den,
obracíme se na Vás s žádostí o upřesnění, co vše lze započítat do podpory klienta v rámci indikátoru 600 000, a to na základě definice tohoto indikátoru uvedené v dostupné metodice.
Podle definice indikátoru 600 000 je podporou jakákoliv aktivita financovaná z rozpočtu projektu, ze které mají cílové skupiny prospěch. Definice však neuvádí, že fyzická přítomnost klienta u aktivity je podmínkou pro její započítání do podpory. Naopak je klíčové, aby cílová skupina měla z dané aktivity prospěch, bez ohledu na to, zda je klient přímo přítomen.
Při nastavení výpočtu času podpory klienta jsme vycházeli z odpovědi na fóru k výzvě č. 018 „2023/434 Co všechno se počítá do podpory klienta“, v níž je uvedeno, že tyto činnosti bez účasti klienta jsou hrazeny z paušálu a nejsou započítávány do podpory v rámci indikátoru (Do podpory ke každému klientovi se započítává zejména přímá práce s CS, práce jako je čas strávený přípravou, vyhledáváním informací či jednáním s úřady v prospěch klienta mimo účast klienta je možné realizovat v projektu, ale do podpory pro konkrétní osobu se tato činnost nezapočítává.)
Nicméně v odpovědi na dotaz k výzvě č. 065 „Počítání indikátorů 600 000 a 670 102“ je naopak uvedeno, že činnosti pracovníků v přímé péči ve prospěch klienta, jako je čas věnován individuální přípravě, anebo činnostem realizovaným ve prospěch klienta bez jeho přítomnosti (např. studium zápisu z předcházející konzultace před započetím nové, sepisování písemností, které budou využity ve prospěch klienta (např. dopis soudu), anebo jednání s třetími osobami ve prospěch klienta (např. věřiteli, apod.)), spadají a započítávají se do přímé podpory.
Z tohoto důvodu bychom se chtěli zeptat, zda činnosti pracovníků ve prospěch klienta, jako je např.:
lze započítat do podpory klienta.
Tyto činnosti jsou přímou součástí řešení situace klienta, přinášejí mu prospěch a mají na jeho případ zásadní dopad. Fyzická přítomnost klienta není pro jejich přínos nutná – například pokud pracovník připravuje strategii nebo jedná s úřady ve prospěch klienta, jeho situace se díky těmto aktivitám zlepšuje.
Rádi bychom požádali o podrobnější vysvětlení, jak správně postupovat nejen ve výzvě 065, ale i ostatních výzvách, abychom byli v souladu s definicí indikátoru 600 000, která uvádí, že podpora zahrnuje jakoukoliv aktivitu financovanou z rozpočtu projektu, ze které mají cílové skupiny prospěch.
Je možné, výše zmíněné činnosti, které jednoznačně přinášejí klientům užitek, zahrnout do podpory dle definice indikátoru 600 000? Pokud ne, prosíme o vysvětlení, proč tomu tak je.
Děkujeme předem za Vaši odpověď a objasnění této otázky.
S pozdravem
Lenka Maxová
Dobrý den,
podrobnější vysvětlení související s načítáním podpor a definicí indikátoru ve velkém detailu bohužel nelze v klubu provést, protože podporované činnosti výzvy 65 jsou velmi různorodé.
V rámci indikátoru 600 000 se načítají identifikované osoby, které v průběhu realizace získají podporu vyšší jak 40 hodin. Podpora je jakákoliv aktivita financovaná z rozpočtu projektu, ze které mají cílové skupiny prospěch…. Příjemci se pro identifikaci podpory musí dále řídit Popisem jednotlivých typů a specifikací podpor v OPZ+. Pro výzvu 65 se jedná o typy podpor uvedených v příloze č.9 výzvy. Z Popisu jednotlivých typů pak lze identifikovat činnosti, které se do podpory osob načítají. Např. u specifikace typu podpory 7.1 Využití sociální práce (např. ambulantní, terénní činnosti) se načítá činnost, která je spojena s využitím terénních a ambulantních sociálních služeb a dále je v rámci této specifikace podpory evidován výkon sociální práce nad rámec sociálních služeb, v souladu s § 109 a 110 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, např. jde o sociální práci na obcích apod. Jako další příklad uvádím specifikaci typu podpory 7.7 Využití aktivit k řešení zadluženosti či předluženosti, kde se zaznamenávají činnosti směřující k aktivnímu řešení zadluženosti či předluženosti osob z cílové skupiny, tj. zpracování a podávání insolvenčních návrhů, mapování dluhů, sestavení rodinných rozpočtů, hájení práv klientů v rámci soudního řešení jejich sporů, zvyšování kompetencí cílové skupiny v oblasti práce s dluhy a další obdobné aktivity.
Zároveň je příjemce povinen se řídit Specifickými pravidly zejména kap. 6.2.14 Pravidly způsobilosti výdajů pro projekty financované s využitím 40% paušální sazby, kde jsou vydefinované činnosti spadající do paušální sazby.
Smyslem evidence podpor je zejména záznam přímé práce s klientem. I když je činnost pracovníků projektu ve prospěch klienta důležitá, neměla by převyšovat rozsahem přímou práci s klientem a vždy musí být realizována v návaznosti na konkrétní individuální stav klienta a aktivitu projektu. Rozhodně není žádoucí vytvářet administrativní zátěž související s evidencí úkonů konaných ve prospěch klienta, zejména těch velmi krátkodobých např. minutových telefonních kontaktů apod. Z praxe již víme, že např. v rámci řešení dluhové problematiky dochází i při započítání činnosti pracovníků ve prospěch klienta k podpoře dané osoby z cílové skupiny po celou dobu realizace v rozsahu nižším jak 40 hodin.
Doporučuji se tedy v konkrétním případě obrátit na manažerku/manažera projektu a detailní plánovaný nápočet podpor probrat v kontextu předloženého projektu, protože nejsou-li známy detaily aktivit projektu, lze v klubu řešit pouze obecnější charakter odpovědi.
S pozdravem Š.Müllerová
Komentáře k otázce