03_15_015 Podpora sociálního podnikání
KLUB
Vyhledávání v klubu
Otázka: Nákup použité technologie od ekonomicky propojeného subjektu
Dobrý den,
je možné zařadit do způsobilých výdajů použitý stroj v hodnotě pod 400 000 Kč bez DPH, který by žadatel nakoupil od mateřského subjektu? Jednatel žadatele je zároveň prokuristou v mateřské společnosti. Nebo se jedná o porušení zásad zadávání zakázek v rámci OPZ, res. porušení bodu 6, ve kterém je stanoveno, že se statutární orgán žadatele nesmí podílet na zpracování nabídky, resp. být uchazečem o zakázku. I v případě použitého stroje je nutné vycházet z ceny zakázek s obdobným plněním, tj. udělat průzkum trhu, což je u použitého stroje složitější než u nového (stačí telefonický průzkum, nebo je potřeba doložit min. 3 písemné nabídky)?
Děkuji Vám za reakci.
B. Bendlová
Komentáře k otázce
1 Odpověď
Dobrý den,
kvůli možnosti telefonického průzkumu byl zaslán dotaz na metodické oddělení, ale nejsem si jista, zda obdržíme odpověď včas, před ukončením této výzvy.
Prozatím bych tedy uvedla, že ve výše uvedeném případě by se jednalo pravděpodobně o střet zájmů, jak sama uvádíte (porušení podmínek stanovených v bodě 6 kap. 20.2 Obecných pravidel pro žadatele a příjemce). Aby byla zajištěna hospodárnost výdaje, i v případě použitého zboží je třeba provádět průzkum trhu.
Odpověď bude doplněna na základě vyjádření, jakmile ho obdržíme.
S pozdravem
M. Kousková
Komentáře k odpovědi
Dobrý den,
prosím o informaci ohledně průzkumu trhu u zakázek s hodnotou nižší než 400 tis. Kč. V pravidlech je uvedeno: 20.3 Při určování předpokládané hodnoty zadavatel vychází z ceny zakázek s obdobným plněním. Nemá-li zadavatel k dispozici takové údaje, je nezbytné, aby před zahájením zadávání provedl průzkum cen v místě plnění zakázky, popřípadě stanovil předpokládanou hodnotu na základě údajů a informací získaných jiným vhodným způsobem.
Jakým způsobem se správně provádí průzkum (kolik dodavetelů oslovit, jakou formou - e-mail/telefon/rešerěše na www apod.)?
Co si máme představit pod stanovením hodnoty na základě údajů a informací získaných jiným vhodným způsobem?
Pokud víme, kolik daná věc obvykle stojí, jak to máme případně prokázat, kdybychom průzkum nerealizovali?
Děkuji
K. Picková
Dobrý den,
zasílám vyjádření metodického oddělení k výše uvedenému dotazu:
zákaz střetu zájmů dle kap. 20.2 Obecné části žadatele a příjemce OPZ se vztahuje na statutární orgán zadavatele a uchazeče. V daném popisu vyplývá, že jednatel žadatele je zároveň prokuristou v mateřské společnosti. Prokurista ve výše uvedeném zákazu není uveden. Z tohoto důvodu by se nejednalo o porušení střetu zájmů.
Ke skutečné hodnotě použité věci. Je to řešené v kap. 6.4.6 Specifických pravidel, kde je uvedeno:
Výdaje na nákup použitého zařízení jsou způsobilé pouze při dodržení následujících podmínek:
— Použité zboží nebylo v průběhu uplynulých 5 let získáno prostřednictvím podpory z veřejných rozpočtů (zejména státní dotace, podpory ze zdrojů EU);
— Kupní cena použitého zboží nepřesáhla jeho tržní cenu a byla nižší než cena obdobného, avšak nového zboží.
Zároveň článek 20.5.1. Obecné části pravidel pro žadatele a příjemce uvádí, že v případě předpokládané hodnoty nižší než 400 tis. Kč bez DPH (příp. 500 tis. Kč), postupuje-li zadavatel v souladu se zásadou transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace a současně respektuje ceny v místě a čase obvyklé, nemusí provádět zadávací/výběrové řízení. Dodávku zboží, poskytnutí služeb nebo provedení stavebních prací není třeba dokládat písemnou smlouvou, postačí, aby byl uskutečněný výdaj doložen účetními doklady, resp. účetními záznamy podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Z dokladů (účetního nebo s ním související objednávky) musí být zřejmý zejména předmět zakázky, množství dodaného plnění a cena plnění.
S pozdravem
M. Kousková
Dobrý den,
postup pro průzkum trhu není stanoven, protože se s ohledem na předmět zakázky může velice lišit. Obecně by se mělo jednat o takový způsob, který prokáže transparentně hospodárnost výdaje, většinou se jedná o ceníky konkurenčních dodavatelů nebo e-mailové nabídky, ale můžete zvolit i jiný způsob (není tím myšlen telefonický průzkum, který může být pro některé typy zakázek zcela nevhodný, navíc se bude hůře prokazovat transparentnost). Podklady ke stanovení ceny nebo výběr dodavatele archivujte pro případnou kontrolu společně s projektovou dokumentací.
S pozdravem
M. Kousková