03_19_110 Vzdělávání - společná cesta k rozvoji II!
KLUB
Vyhledávání v klubu
UPOZORNĚNÍ:
Alokace výzvy byla překročena již v den zahájení příjmu žádostí o podporu, tj. 17. 1. 2019 v 6:47 hod, a zároveň bylo v tento den zaregistrováno 164 žádostí. Vzhledem k překročení alokace a ke skutečnosti, že předkládání žádostí v následujících dnech prakticky ustalo, byl příjem žádostí ukončen dne 11. 2. 2019 v 8:00 hod.
Alokace výzvy byla navýšena z původních 800 000 000 Kč na 1 500 000 000 Kč.
Upozorňujeme, že na stránce výzvy byl v sekci Dokumenty ke stažení pro příjemce zveřejněn dokument Nejčastější chyby v předkládání plánů aktivit, věnujte mu prosím zvýšenou pozornost. Dále byl zveřejněn nový závazný vzor plánu aktivit.
Otázka: dotaz propojenost podniku - de minimis - spravce pozustalosti
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jak postupovat při ověřování/zařazení zapojeného subjektu do de minimis v následující situaci:
1. Zapojený subjekt ve výzvě 110 je společnost, která:
a) je propojená s více podniky ve větší míře než 50%
b) ovládající osoba je zároveň OSVČ (daňová poradkyně)
v rámci propojenosti bodu a+b není aktuálně vyčerpáno de minimis
Nicméně z pověření soudu je ovládající osoba také správkyně pozůstalosti, jež čítá dalších 7 podniků. Skupina podniků spadajících do pozůstalosti má již de minimis téměř vyčerpáno. Je správce pozůstalosti ze zákona propojen s vlastními podniky? Bude s v tomto případě de minimis sčítat?
Děkuji za pomoc, S. Zagora
Komentáře k otázce
1 Odpověď
Dobrý den,
Váš dotaz jsem předala na metodické oddělení, jakmile budu vědět doporučené stanovisko, informuji Vás o tom.
Hezký den
Vendula Hrstková
Upřesnění odpovědi dne 22. 8. 2019:
Dobrý den,
předpokládáme, že je položeným dotazem sledováno, zda spravovaný podnik tvoří jeden podnik s podnikem, který ovládá správce pozůstalosti. Hlavní nejasnost je v tom, zda správce pozůstalosti může podnik skutečně ovládat, tudíž lze jej zahrnout pod definici vyplývající z čl. 2 odst. 2 písmena b), c) nebo d) nařízení č. 1407/2013:
„Jeden podnik“ pro účely tohoto nařízení zahrnuje veškeré subjekty, které mezi sebou mají alespoň jeden z následujících vztahů:
a) jeden subjekt vlastní většinu hlasovacích práv, která náležejí akcionářům nebo společníkům, v jiném subjektu;
b) jeden subjekt má právo jmenovat nebo odvolat většinu členů správního, řídícího nebo dozorčího orgánu jiného subjektu;
c) jeden subjekt má právo uplatňovat rozhodující vliv v jiném subjektu podle smlouvy uzavřené s daným subjektem nebo dle ustanovení v zakladatelské smlouvě nebo ve stanovách tohoto subjektu;
d) jeden subjekt, který je akcionářem nebo společníkem jiného subjektu, ovládá sám, v souladu s dohodou uzavřenou s jinými akcionáři nebo společníky daného subjektu, většinu hlasovacích práv, náležejících akcionářům nebo společníkům, v daném subjektu.
Lze vysledovat několik možných variant, přičemž vztah uvedený pod písmenem a) výše uvedené definice pravděpodobně nastat nemůže, protože správce pozůstalosti vystupuje v roli osoby, která podnik řídí, ale nikoli osoby, která podnik vlastní. Zcela jistě správce nemůže podnik zcizit či rozhodnout nad rámec běžné správy.
Varianty:
1. Fyzická osoba, která se vyskytne v roli správce pozůstalosti, sama nevykonává ekonomickou aktivitu. V takovém případě by pravděpodobně nevznikal jeden podnik a na spravovaný podnik by se mělo hledět samostatně. Pokud fyzická osoba nepodnikající pouze drží podíly či akcie v určitém subjektu, nejedná se zpravidla o výkon hospodářské činnosti, a proto subjekty nejsou považovány za „propojené podniky“.
2. Fyzická osoba, která se vyskytne v roli správce, sama ekonomickou aktivitu vykonává, tedy nabízí na trhu služby za úplatu. Bude to jisté například pro případ, že správcem pozůstalosti se stane advokát. V takovém případě je třeba výše uvedený vztah přezkoumat.
Role správce pozůstalosti je definována v § 1556 zákona č. 89/2012, občanský zákoník (dále také „NOZ“ ). Zde je stanoveno, že správce pozůstalosti může být povolán listinou (veřejnou i soukromou), ve které by mělo být obsaženo alespoň rozsah povinností správce a zda i jak bude správce odměňován. Správce (příkazník) má spravovat pozůstalost podle pokynů příkazce (vykonavatele závěti).
Pokud je v konkrétním případě stanoven vykonavatel závěti, pravděpodobně faktický vliv ve smyslu čl. 2 odst. 2 písmen b) až d) nařízení č. 1407/2013 vykonává vykonavatel závěti. Role správce pozůstalosti nebude v tomto případě naplňovat definiční znaky jednoho podniku, protože nepůjde o faktické ovládání podniku. Naopak pokud vykonavatel závěti nebude stanoven, je reálně možné, že by správce pozůstalosti definici naplňoval.
Z výše uvedeného vyplývá následující postup:
Pro posouzení dané situace je nezbytné, aby realizátor projektu, případně přímo zapojený subjekt předložil listinu, ze které bude zřejmé, zda byl stanoven vykonavatel závěti a jaký je rozsah povinností správce, respektive jeho role. Obsah listiny bude přezkoumán ve spolupráci s oddělením právní podpory s cílem určit, zda správce pozůstalosti ovládá spravovaný podnik nebo nikoliv.
Závazné stanovisko však může poskytnout pouze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud tedy potřebujete vyšší míru záruky, než pouze názor ŘO, doporučujeme tento názor prezentovat Úřadu a jeho odpověď zcela respektovat.
Komentáře k odpovědi
Dobrý den,
děkuji za odpověď budeme postupovat dle instrukcí.
Děkuji moc za Váš názor,
S. Zagora
Dobrý den,
jelikož z předloženého dokumentu nevyplývá, že by byl ustanoven vykonavatel závěti, nelze vyloučit výlučný vliv správce pozůstalosti na řízení podniku. Tím dochází k naplnění podmínek článku 2 odst. 2 písmena b), c) nebo d) nařízení č. 1407/2013. Podniky za této situace tvoří jeden podnik.
V případě, že se zapojený subjekt obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a ten dospěje k závěru, že se nejedná o jeden podnik, budeme jeho závěry respektovat.
S pozdravem
Vendula Hrstková