03_19_110 Vzdělávání - společná cesta k rozvoji II! UZAVŘENO
KLUB
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 110 v rámci OPZ.
Pro dotazy týkající se nového operačního programu OPZ+ jsou určeny kluby příslušných výzev OPZ+.
Pro řešení technických problémů v IS KP14+ (základní správa projektu, depeše, zprávy o realizaci, žádosti o platbu, žádosti o změnu ad.) nebo IS ESF 2014+ (zadávání podpořených osob, indikátory, plánování aktivit ad.) je určena HOTLINE.
Vyhledávání v klubu
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 110 v rámci OPZ.
Pro dotazy týkající se nového operačního programu OPZ+ jsou určeny kluby příslušných výzev OPZ+.
Pro řešení technických problémů v IS KP14+ (základní správa projektu, depeše, zprávy o realizaci, žádosti o platbu, žádosti o změnu ad.) nebo IS ESF 2014+ (zadávání podpořených osob, indikátory, plánování aktivit ad.) je určena HOTLINE.
Otázka: Podnět k dlouhodobějším změnám pravidel UZAVŘENO
Dobrý den,
chtěli bychom reagovat na poslední aktualizace pravidel programu OPZ zavedené Řídicím orgánem v důsledku současné zhoršující se epidemiologické situace v ČR.
Plně chápeme, že současná situace je nepřehledná a složitá a vyžaduje změnu doposud uplatňovaných pravidel a postupů. Ocenili bychom však, kdyby zaváděné změny umožňovaly příjemcům dotace a jejich cílové skupině větší flexibilitu a lépe vycházely vstříc jejich potřebám. Dotace z programu OPZ mají velký potenciál zvyšovat znalosti a dovednosti zaměstnanců firem, rozvíjet znalostní ekonomiku České republiky a tím posilovat i její konkurenceschopnost. Všechny subjekty zapojené do tohoto procesu by tedy měly být partnery a společně vyvíjet veškeré úsilí k tomu, aby byly dotace vynaloženy účelně, efektivně a jejich potenciál byl využit v maximální možné míře.
Změny některých pravidel programu OPZ vydané Řídicím orgánem v reakci na aktuální epidemiologickou situaci v ČR jsou bezesporu nezbytné a nevyhnutelné, avšak současné pojetí některých z nich vnímáme jako problematické a v praxi hůře realizovatelné.
Níže uvádíme naše zkušenosti se zaváděním pozměněných pravidel OPZ do praxe a dále připojujeme naše doporučení na jejich úpravu tak, aby byly tyto změny stále akceptovatelné pro Řídicí orgán, usnadňovaly realizaci projektů a zejména byly prospěšné:
Umožnění online výuky, jak vyplývá z dokumentu „Výjimky týkající se realizace aktivit v projektech podpořených z OPZ“, vnímáme pozitivně. Problém spočívá v tom, že je tato možnost zavedena pouze na omezenou, dopředu přesně nevymezenou dobu. Se zavedením online výuky se pojí spousta úkonů (např. uzavření dodatků ke smlouvám s dodavateli, zajištění technického vybavení pro účastníky, pořízení softwaru pro online výuku, nastavení pravidel pro tuto výuku atd.), které zaberou čas a stojí firmy náklady. Ocenili bychom proto, kdyby byla online výuka podporovaná Řídicím orgánem zavedena na delší, předem stanovenou dobu, ideálně na celou zbývající dobu realizace projektů s jednotkovými náklady zaměřenými na další profesní vzdělávání, a to z těchto 2 důvodů:
Firmy by mohly řešit svoje potřeby flexibilněji, dokázaly by se lépe přizpůsobovat aktuální epidemiologické situaci, mohly by projekty lépe plánovat a realizovat v dlouhodobém horizontu, a tedy by již nemusely operativně a nekoncepčně reagovat na stále se měnící situaci.
Podle našich zjištění většina aktérů (zapojené firmy, cílové skupiny, dodavatelé) preferují prezenční formu výuky, ke které se opět vrátí ihned, jakmile to bude možné. Avšak u některých vzdělávacích aktivit (například jazyky, IT nebo online marketing) se online forma výuky jeví jako efektivnější. V případě umožnění online výuky po celou dobu realizace projektu by mohly firmy realizovat tyto kurzy online formou, bez omezení a podle svých aktuálních potřeb a časových možností.
Jako velkou bariéru u online vzdělávání vnímáme povinnost pořizovat audiozáznam o průběhu vzdělávací akce. V praxi se v tomto ohledu setkáváme s velkou nevolí ze strany cílové skupiny, která účast na kurzech z důvodu této povinnosti ve velké míře ruší, případně uskutečňuje-li se online výuka s pořizováním audiozáznamu, tato skutečnost se negativně odráží na samotné kvalitě výuky a jejím přínosu pro zúčastněné. Účastníci online výuky se stydí, bojí se aktivně zapojovat do výuky, nechtějí vyjadřovat své názory a diskutovat o tématech souvisejících s jejich rozvojem.
Řešení spatřujeme ve zrušení povinnosti pořizovat a uchovávat audiozáznam z online výuky a v jejím nahrazení novou povinností zveřejňovat v plánech aktivit konkrétní odkazy s přístupy na plánovanou online výuku. Zástupci Řídicího orgánu tak budou schopni průběh probíhající online výuky zkontrolovat. I nadále by příjemci zůstala povinnost vyhotovit sestavu či jiný písemný výstup z příslušného softwarového nástroje dokládající účast cílové skupiny na výuce.
Na základě „Výjimky pro plány aktivit určené pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na další profesní vzdělávání“ účinné od 8.10.2020 je možné vzdělávací akce nahlášené v plánu aktivit rušit, upravovat či přidávat nové. Firmy tuto úpravu pravidel velmi vítají, protože jim umožňuje flexibilněji reagovat na jejich aktuální potřeby – např. v případě výpadku výroby mohou zrealizovat potřebné školení, zavádí-li novou výrobu či produktovou řadu, mohou operativně zaškolit zaměstnance do nových znalostí atd. Platnost této Výjimky je stanovena prozatím do 31.12.2020, přičemž je téměř jisté, že ani poté se situace nevrátí do normálních „předkoronavirových“ podmínek. Proto by firmám velmi pomohlo, kdyby byla platnost této Výjimky od 1.1.2021 automaticky prodloužena na celou dobu realizace projektů s jednotkovými náklady zaměřenými na další profesní vzdělávání.
Současně z dokumentu „Výjimky pro plány aktivit určené pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na další profesní vzdělávání“ překvapivě vyplývá, že i nadále platí pravidlo, že je možné zrušit vzdělávací aktivitu nahlášenou Řídicímu orgánu nejpozději 3 pracovní dny před termínem konání aktivity bez rizika sankce v případě, že kontrola identifikuje nekonání aktivity. Jak se však ukázalo v praxi, dodržení lhůty min. 3 pracovních dnů před termínem konáním aktivity není v současné epidemiologické situaci v ČR většinou reálné. Proto navrhujeme zkrátit tuto lhůtu z minimálně 3 pracovních dnů na minimálně 1 pracovní den před termínem konání vzdělávací aktivity.
Prosíme o posouzení našich podnětů a o jejich zapracování v rámci dalších aktualizací pravidel OPZ.
Děkujeme za váš čas a vstřícnost.
S úctou
Bc. Iveta Táborská
ředitelka Krajské hospodářské komory Zlínského kraje
Komentáře k otázce
Dobrý den,
i já moc děkuji za sepsání problémů, které nás skutečně trápí.
V této situaci, kdy vlastně nevíme, jak se bude moci školit v následujících měsích je velice těžké si představit, jak jsme schopni projekt dotáhnout do zdárného konce. Situace trvá již dlouho. Velice bych ocenila jasnější informace, které budeme moci s předstihem tlumočit subjektům zapojeným do projektu.
Vím, že nemůžete predikovat opatření a stanoviska, která k současné situaci zaujme vláda, ale mělo by být naším společným cílem projekty zrealizovat. Prodloužení vyjímky třeba alespoň do června 2021, protože prostě nevíme co bude, dává smysl. Těžko můžeme flexibilně reagovat, v kratších časových intervalech, protože jde o sladění mnoha kalendářů, požadavků a pravidel.
S pozdravem
Olga Cechlová
Česká asociace pro finanční řízení
Dobrý den,
na tyto podněty bylo odpovězeno dne 6. 11. 2020.
S pozdravem
Vendula Hrstková
Dobrý den,
souhlasíme s okolnostmi a podněty. Zároveň se připojujeme k návrhu. Velmi bychom ocenili vyřešení této situace.
S pozdravem
Petr Tomášek
výkonný manažer Moravského leteckého klastru z.s.
Dobrý den,
taktéž se připojujeme k návrhu na pozouzení výše zmíněných podnětů a jejich zapracování do další aktualizace pravidel OPZ. Děkuji tímto Krajské hospodářské komoře Zlínského kraje za přesné pojmenování komplikovaných situací, se kterými se v praxi taktéž setkáváme a narážíme tak na stejné obtíže.
Děkuji.
Ing. Kateřina Danková
Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje
Dobrý den,
k výše uvedeným podnětům Krajské hospodářské komory Zlínského kraje se taktéž připojujeme. V praxi se potýkáme se stejnými problémy.
S pozdravem
David Hausner
ředitel Plastikářského klastru z.s.
CZ.03.1.52/0.0/0.0/19_110/0010917

Dobrý den,
výjimky pro aktualizace plánů aktivit a elektronické vzdělávání budou prodlouženy do 30. 6. 2021.
S pozdravem
Vendula Hrstková