Dotaz:
Jsme nezisková organizace, která realizuje projekt OP LZZ a jsme za polovinou doby realizace. Myslíme si, že s níže popsaným problémem se mohou setkat i další příjemci podpory z neziskového sektoru. Projekt se snažíme realizovat maximálně úsporně a za řadu vykonaných činností souvisejících s projektovými aktivitami si nevyplácíme žádné peníze (jak jsme ve sdružení zvyklí) nebo je hradí členové o. s. ze svého. Proto jsme také vložili velké množství kancelářských potřeb ze svých zásob vzniklých před zahájením realizace, neúčtujeme si tuzenské cestovní výdaje, správu a údržbu webu provádíme přátelskou výpomocí, k realizaci projektu využíváme prostory členů o. s., apod. Jsou to všechno náklady zjevně vynaložené na realizaci projektu a patří do nepřímých nákladů, ale tím, že je nemusíme dokladovat (viz příručka), žádné doklady nevznikají a tak nemohou být zahrnuty do účetnictví. A zde tušíme vznik problému, kterému chceme předejít. Může se tak stát, že nepřímé náklady, na které existují účetní doklady a projdou účetnictvím, budou nižší než částka stanovená procentem ze způsobilých nákladů celkem a vznikl by jakýsi „přeplatek“ nebo „zisk“.
Jak by se dala řešit situace, kdyby k vytvoření „přeplatku“ nebo „zisku“ došlo ? Budeme muset prostředky vracet, když nebudeme mít k NEPŘÍMÝM nákladům doklady?
Odpověď:
Dobrý den,
máte pravdu, že nepřímé náklady není potřeba v rámci projektu nijak prokazovat. Když píšete, že nemohou být zahrnuty do účetnictví, tak předpokládám, že máte na mysli oddělené zaúčtování přímých nákladů projektu. Nepřímé náklady se neúčtují odděleně, ale v účetnictví organizace by být měly zahrnuty, jako každé jiné náklady.
K Vašemu dotazu: Protože se nepřímé náklady neprokazují v rámci monitorovacích zpráv a ani na případné kontrole projektu není potřeba předkládat doklady, které jsou spojeny s nepřímými náklady, nedochází ani k porovnání skutečně vynaložených nepřímých nákladů oproti poskytnutým. Procento nepřímých nákladů bylo stanoveno paušálně a částka by měla pokrýt všechny nezbytné vedlejší náklady spojené s realizací projektu. Většina příjemců má spíše opačný problém a to, že částka nepřímých nákladů není dostatečná. Z nepřímých nákladů se dá hradit také poměrná část nájmu administrativních prostor, energie, účetnictví projektu a další výdaje. Pokud nevyčerpáte částku nepřímých nákladů ani po přehodnocení položek, které by se mohly do nepřímých nákladů zahrnout, nebudete za to penalizováni tím, že budete vracet nevyčerpané nepřímé náklady.
S pozdravem
Lenka Mikešová
Administrátor Řídícího orgánu
Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost
Autor: PODPORA_EA