Zpět

Důležité upozornění pro příjemce - zadávání zakázek

Důležité upozornění pro zadávání zakázek v režimu zákona o veřejných zakázkách týkající se požadavku předložit v nabídce příslib bankovní instituce k poskytnutí bankovní záruky, vyplnění požadavků na prokázání splnění kvalifikace v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení a stanovování pevného termínu pro dokončení plnění.

V této souvislosti žádáme všechny příjemce, kteří tento požadavek zakomponovali do právě probíhajícího zadávacího řízení, aby tuto informaci neprodleně zaslali na adresu esf@mpsv.cz a v kopii na adresu miroslav.huml@mpsv.cz. Bude jim poskytnuta konzultace k dalšímu postupu tak, aby byla zajištěna včasná náprava a nedošlo k porušení rozpočtové kázně.

Upozorňujeme příjemce, aby při zadávání zakázek v režimu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v zadávacích dokumentacích po dodavatelích nepožadovali předložení příslibu bankovní instituce k poskytnutí bankovní záruky pro případ, že bude s uchazečem uzavřena smlouva, jako součást nabídky.

  • Jedná se o požadavek na prokázání ekonomické a finanční kvalifikace, kterou však lze od 1. 4. 2012 v souladu s ustanovením § 50 odst. 1 písm. c) zákona o veřejných zakázkách prokazovat pouze čestným prohlášením. Zajištění povinností vítězného dodavatele formou bankovní záruky v přiměřené výši je možné až ke dni podpisu smlouvy jako součást obchodních podmínek, které zavazují pouze jednoho vítězného uchazeče.
  • Jakýkoli požadavek nad rámec zákona je nezákonný a tudíž postižitelný sankcí za porušení rozpočtové kázně:
    • pokud lze aplikovat tabulku v kap. 4 Metodického pokynu pro zadávání zakázek, až ve výši 30 % výdajů vynaložených na danou zakázku,
    • pokud je příjemci ukládána sankce dle textu rozhodnutí o poskytnutí dotace, pak ve výši 100 % výdajů vynaložených na danou zakázku; totéž platí pro zakázky zadávané příjemci, kteří jsou současně organizační složkou státu a zakázku zadávali před 15. 3. 2012

 

Taktéž upozorňujeme na skutečnost, že dle ustanovení § 50 odst. 2 zákona o veřejných zakázkách je veřejný zadavatel povinen stanovit požadavky na prokázání splnění kvalifikace v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení. Tuto povinnost nelze naplnit pouhým obecným odkazem na zadávací dokumentaci; je třeba kvalifikaci v kompletním rozsahu uvádět již v části VI.3 formuláře oznámení o zahájení zadávacího řízení. Opačný postup je považován za porušení povinností daných zákonem a tudíž je postižitelný sankcí za porušení rozpočtové kázně:

  • pokud lze aplikovat tabulku v kap. 4 Metodického pokynu pro zadávání zakázek, až ve výši 30 % výdajů vynaložených na danou zakázku,
  • pokud je příjemci ukládána sankce dle textu rozhodnutí o poskytnutí dotace, pak ve výši 100 % výdajů vynaložených na danou zakázku; totéž platí pro zakázky zadávané příjemci, kteří jsou současně organizační složkou státu a zakázku zadávali před 15. 3. 2012

S ohledem na kapitolu 2.2 Metodického pokynu pro zadávání zakázek jsou požadavky na prokázání kvalifikace povinnou náležitostí výzvy, a tudíž tuto podmínku je třeba vyžadovat i u zakázek zadávaných mimo režim zákona. Postup v rozporu s tímto požadavkem může být rovněž sankcionován.

 

V neposlední řadě příjemcům důrazně doporučujeme, aby v zadávacích podmínkách nestanovovali pevný termín pro dokončení plnění. Pokud tak učiní, můžou nastat komplikace v případě neočekávaného skluzu plnění (a to i z důvodů na straně zadavatele). Takovouto situaci nelze řešit prodloužením doby realizace, neboť by došlo k porušení § 82 odst. 2 zákona o veřejných zakázkách (povinnost uzavřít smlouvu v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce), případně k podstatné změně smlouvy dle § 82 odst. 7 zákona o veřejných zakázkách, což je postihováno odvodem za porušení rozpočtové kázně až ve výši 30 % výdajů vynaložených na danou zakázku, respektive 100 % výdajů vynaložených na danou zakázku. Nedoporučujeme situaci řešit ani ukládáním neúměrně vysokých smluvních pokut, neboť se zadavatel vystavuje riziku odrazení velkého množství uchazečů a případně i soudnímu řízení. Termín dokončení doporučujeme stanovit jiným vhodným způsobem, např. délkou realizace v měsících/dnech, případně by smlouvy měly obsahovat ustanovení o posunu pevného termínu v závislosti na zpoždění zahájení realizace zakázky.


 
Uveřejněno: 10. 9. 2013
 
Aktualizováno: 10. 9. 2013