Zpět

Veřejná podpora a mzdové příspěvky v případě odborných stáží, praxí a tréninků v projektech OPZ+

Tento přehled je určen žadatelům a příjemcům podpory z OPZ+ jako pomůcka pro rychlou orientaci v otázce veřejné podpory. Vysvětluje základní pravidla veřejné podpory a popisuje posuzování veřejné podpory v případě stáží, praxí a tréninků znevýhodněných osob.

Úplné informace k tématu veřejné podpory a přesné postupy naleznete v kapitole 21 Obecné části pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ+.

  1. Veřejná podpora v OPZ+:

Podpora z OPZ+ často zvýhodňuje podniky – příjemce podpory, a proto se na ni vztahují pravidla pro poskytování veřejné podpory.

Kdo je podnikem dle pravidel veřejné podpory?

Za podnik se považuje každý subjekt, který vykonává ekonomickou aktivitu – bez ohledu na právní formu. Také nezisková organizace může být podnikem, pokud vedle své hlavní (neekonomické) činnosti vykonává taktéž činnost ekonomickou. Vždy je důležité určit, zda podpora směřuje do ekonomické nebo neekonomické činnosti příjemce podpory.

Jak může podpora vypadat?

  • Finanční podpora – např. mzdový příspěvek, přímá dotace
  • Nefinanční podpora – např. školení zaměstnanců, poradenství

Kdo může být příjemcem veřejné podpory v projektu?

  • příjemce dotace (realizátor projektu),
  • partner s/bez finančního příspěvku,
  • další subjekty zapojené prostřednictvím cílové skupiny.

Žadatel/příjemce musí u všech těchto subjektů posoudit, zda jejich podpora v projektu naplňuje znaky veřejné podpory. V případě nejasností je možné kontaktovat příslušného projektového manažera.

Jak postupovat, pokud je identifikováno zvýhodnění podniku?

Podpora musí být poskytnuta v některém z režimů veřejné podpory ještě před zapojením podniku do projektu. V OPZ+ se využívají zejména režimy:

  • de minimis,
  • rozhodnutí č. 2012/21/EU (pro oblast sociálních služeb).

Konkrétní podmínky stanoví vždy daná výzva k předkládání žádostí o podporu.

Kde najdu informace o poskytnuté veřejné podpoře v projektu?

  • U příjemce a partnera s finančním příspěvkem je informace uvedena v rozhodnutí o poskytnutí dotace.
  • Partnerovi bez finančního příspěvku nebo dalšímu zapojenému subjektu se podpora přiděluje během realizace projektu na základě žádosti příjemce. Řídicí orgán OPZ+ následně vydá rozhodnutí o poskytnutí podpory dalšímu subjektu.
  • Přehled všech podpor je dostupný v IS KP21+ na záložce Veřejná podpora. Stejně tak jsou v IS KP21+ k dispozici všechna vydaná rozhodnutí, na základě kterých byla poskytnuta veřejná podpora.

 

  1. Mzdové příspěvky

Mzdové příspěvky jsou určeny na (částečné) pokrytí osobních nákladů zaměstnance, který patří do cílové skupiny projektu.

Kdy jde o veřejnou podporu?

Pokud je zaměstnanec zapojený do ekonomické činnosti zaměstnavatele a podpora z OPZ+ směřuje do této činnosti.  O poskytnutí veřejné podpory je nezbytné požádat před zapojením zaměstnance do projektu. Zpětné poskytnutí podpory není možné. Jestliže poskytování mzdových příspěvků naplňuje znaky veřejné podpory, ale veřejná podpora nebyla subjektu poskytnuta, jedná se o nezpůsobilé výdaje projektu.

Podpora formou mzdových příspěvků je poskytována nejčastěji jako podpora de minimis.

  1. Stáže, praxe a tréninky znevýhodněných osob

Jedná se o krátkodobé zaměstnání znevýhodněné osoby s cílem jejího zaučení a nácviku pracovních návyků.

Pokud znevýhodněná osoba nastupuje na praxi, stáž nebo trénink u zaměstnavatele, záleží při posouzení veřejné podpory také na délce plánovaného pracovního vztahu u tohoto zaměstnavatele:

  • Do 6 měsíců včetně – jedná se o zaměstnání na zkoušku a nejde tedy o veřejnou podporu. Mzdový příspěvek je vnímán jako kompenzace za zaučení a nácvik pracovních návyků. Krátkodobé zaměstnání uvedeného typu nemá potenciál zvýhodnit podnik, který osobu zaměstnal.
  • Déle než 6 měsíců – jedná se o standardní zaměstnání s přímým přínosem pro podnik, který osobu z cílové skupiny zaměstnal. V tomto případě je nutné poskytnout veřejnou podporu ihned od začátku pracovněprávního vztahu. 
    • Není možné označit prvních 6 měsíců zaměstnání jako praxi bez veřejné podpory a až následující měsíce zahrnout do veřejné podpory.
    • Nelze také postupovat tak, že se uzavře smlouva na 6 měsíců a ihned poté nová. Takové případy se posuzují jako zaměstnání přesahující 6 měsíců.

Pokud tedy může nastat situace, že zaměstnání znevýhodněné osoby u jednoho zaměstnavatele přesáhne 6 měsíců, je nutné otázku veřejné podpory vyřešit ještě před zahájením pracovněprávního vztahu.


 
Uveřejněno: 24. 6. 2025
 
Aktualizováno: 25. 6. 2025
 
 
Určeno pro: Žadatel, Příjemce