Příběhy lidí, kterým se zlepšil život. Fotografie, videa, publikace, tiskové zprávy. Kontakty, na které se můžete obracet, a informace o nás. To vše najdete v této sekci, která představuje nás a naše výsledky.  

4medvědi pečují, rodiče pracují

Michaela Hlínková (33) má dva syny. Staršímu Hugovi jsou čtyři roky, mladší Otto oslaví zanedlouho třetí narozeniny. Ještě než se děti narodily, věděla, že se bude chtít brzo vrátit do práce na částečný úvazek. Michaela má štěstí na vstřícného zaměstnavatele, který umožňuje rodičům s malými dětmi flexibilní pracovní dobu i zkrácené úvazky. Jenže kapacity předškolních zařízení často plánům rodičů nenahrávají, a dítě mladší tří let jen tak někde nevezmou. Michaele pomohla dětská skupina Začít spolu 4medvědi. Kromě toho, že přijímá malé děti, také nabízí netradiční výuku.

4medvědi fungují od roku 2008. Dvě maminky na rodičovské dovolené hledaly nabídku zajímavých aktivit pro své děti i pro sebe. Protože nic nenašly, založily si vlastní rodinné centrum. To nabízelo zájmové kroužky, kurzy pro děti a dospělé a přednášky pro širokou veřejnost. A tak se o nich dozvěděla i Michaela, když hledala, kde by mohl Hugo smysluplně trávit volný čas.

Dětí i aktivit postupně přibývalo. „Příspěvky od rodičů ale náklady na provoz rodinného centra pokryly jen částečně, finance jsme často řešili opravdu složitě,“ vzpomíná projektová manažerka Petra Glombová. Pak se od radnice Prahy 4 dozvěděli, že mohou na provoz rodinného centra, které poskytuje služby charakteru dětské skupiny, požádat o dotaci z Operačního programu Zaměstnanost.

Projektový záměr uspěl, a tak dnes 4medvědy navštěvuje 19 dětí ve věku 2,5 až 7 let, včetně Huga a Ottíka. „Všechny děti jsou pohromadě, což vnímám jako obrovský přínos. Ty mladší se od starších hodně učí, například po jídle odnášejí talíře, snaží se samy obouvat… to vše rodičům dost pomáhá,“ pochvaluje si Michaela.

Atmosféra je tu pohodová. O malé „medvědy“ se každý den starají tři pečující osoby, což je oproti běžné školce, kde na jednu učitelku připadá víc než dvacet dětí, obrovský rozdíl. „Je nás celkem pět, ale nikdo z nás nemá plný úvazek, takže se různě střídáme,“ upřesňuje Petra Glombová, která si od administrativy projektu občas ráda odskočí „odpočinout“ k dětem. Kromě ní a tří kolegyň o děti pečuje i jeden mladý učitel, kterého přilákal právě speciální výukový program.

Když projekt získal dotaci, školné zlevnilo. Díky tomu mohla Michaela ke 4medvědům přihlásit také druhého syna. „Počítala jsem s variantou, že budou chodit oba do státní školky. Platit dvoje školné bychom si už nemohli dovolit. Ale hlavně bych musela čekat, až budou Ottíkovi tři roky,“ konstatuje Michaela. Ottík nastoupil letos v září, kdy mu bylo přesně 2,5 roku, a stal se tak historicky nejmladším dítětem v této dětské skupině. „My jsme taková školka sourozenců, ze dvou rodin k nám dokonce postupně docházely všechny tři děti a to, že se zde sourozenci potkávají, je zcela běžné,“ doplňuje Petra Glombová. „Dotace nám opravdu velmi pomohla, mohli jsme si například koupit opravdové piano, investujeme do kvalitních hraček a didaktických pomůcek,“ dodává.

Program Začít spolu (Step by step) spočívá v intenzivním rozvoji tří klíčových dovedností – komunikace, kooperace a řešení problémů. Jedno téma se rozebírá z různých hledisek, pokud možno všemi pro děti dostupnými způsoby. Letos mají 4medvědi jako hlavní téma zaměstnání. Postupně si představují nejrůznější povolání. Nejprve si o něm ráno všichni povídají a pak se rozdělí do skupinek podle toho, co které dítě zajímá. Když se probíral například mlynář, některé děti zkoumaly klásky, jiné stavěly z kostek mlýn, další skupina si mohla upéct chleba a zbytek pracoval s písmenky, ze kterých se slovo mlynář skládá.

Školka klade důraz na úzký kontakt s rodiči. Několikrát do roka je zve, aby se spolu s dětmi zúčastnili tvůrčích dílniček. „Jednu dobu nechtěl Ottík do školky chodit. Prostě se totálně zasekl. Nevěděla jsem, co dělat, tak jsem v neděli večer zavolala Petře Glombové s tím, že je toho na Ottíka přece jen moc a že s ním nejspíš zůstanu doma. Navrhla mi něco jiného – aby místo dosavadních tří dní chodil do školky na kratší dobu, ale každý den, aby si zvykl na pravidelnost a vytvořil si řád. Překvapivě to zafungovalo,“ pochvaluje si osobní přístup Michaela. 

Mladá maminka pracuje na tříčtvrtinový úvazek. Je spokojená, protože ví, že je o děti dobře postaráno. Její zaměstnavatel se nedávno rozhodl zřídit firemní školku. Michaela by mohla mít děti blíž u sebe, odpadly by ranní starosti s dopravou i odpoledním vyzvedáváním, přesto o změně vůbec neuvažuje. Že děti 4medvědy milují, potvrzuje i Maxík, který tu je poslední rok, než půjde do školy. „Mamince řekl, ať ho odhlásí ze všech ostatních kroužků, že chce být každý den jen u nás, co nejdéle to půjde,“ líčí Petra Glombová.

Projekt bude pokračovat i po skončení dotace. Kvůli současnému školskému zákonu, kdy musí dítě před nástupem do školy povinně absolvovat jeden rok v mateřské školce, požádají 4medvědi o akreditaci Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Chtějí umožnit dětem dokončit předškolní vzdělávání u nich.

ENGLISH VERSION

Operační program Operační program Zaměstnanost
Název projektu Začít spolu 4medvědi
Číslo projektu CZ.03.1.51/0.0/0.0/15_036/0000691
Příjemce 4medvědi, z. ú.
Realizace projektu 1. 12. 2015 - 7. 2. 2018
Výše podpory 4 293 271,- Kč
Web www.4medvedi.cz

Open gallery
 
19.12.2017