Zpět

Práce je příležittost pro budoucnost

Registrační číslo: CZ.1.04/3.3.05/68.00097

Projekt se skládal z následujících klíčových aktivit:1. Oslovení cílové skupiny: Došlo ke kontaktování poboček úřadu práce Valašské Meziříčí, Rožnov pod Radhoštěm a Vsetín i krajského úřadu práce Zlín, kde všude byly vylepeny informační letáky. Dále proběhly informační (náborové) schůzky ke každé vzdělávací skupině tak, že se podařilo naplnit celou plánovanou kapacitu účastníků projektu.2. Psychologickoprávní modul: Po náboru účastníků proběhl tento modul v pěti vzdělávacích skupinách s celkem 75 účastníky projektu. Jeho náíplní bylo:a)psychologicko - profesní program- základy asertivity, zvyšování sebevědomí - 10 hodin (efektivněji zvládat konflikty a reagovat vhodně na kritiku, snadněji hledat kompromis aj.)- rozvoj komunikačních dovedností - 15 hodin (verbální, neverbální komunikace, její forma aj.)- přijímací pohovor - 15 hodin (správný životopis, motivační dopis, žádost o místo, vystupování při přijímacím pohovoru, příprava na něj aj.)- kde a jak si hledat práci - 8 hodin (portál MPSV, agentury práce, internet),b)právní vzdělávací program (Lektor 2)- právní povědomí - 12 hodin (pracovní právo - pracovní poměr - vznik, změna a skončení pracovního poměru,náležitosti pracovní smlouvy, pracovní doba a doba odpočinku, přestávky v práci, mzda, plat, důchod, pracovní neschopnost, DPP, DPČ, hmotná odpovědnost, uzavírání smluv, reklamace zboží, trestní právo aj.) 3. Psychologickoprávní poradenství: Služby poradny budou poskytovány individuálním klientům. Tyto služby budou provázány s aktivitou 02, tím způsobem, že budou doplňovat psychologicko - právní modul formou individuálního přístupu ke klientům a řešením jejich potřeb, a to formou přístupnou pro tuto cílovou skupinu (romská národnostní menšina se svým specifickým sociokulturním prostředím). Bude poskytováno poradenství v situacích významných životních rozhodnutí, zjišťování příčiny jejich životních krizí, podpora a vedení při hledání východisek a životních perspektiv.V rámci činnosti poradny 75 účastníků psychologicko - právního modulu projde akreditovanou bilanční diagnostikou před začátkem a po konci modulu z důvodu porovnání jejich profilu a identifikace osobního pokroku nezávislým expertem, ale také s nimi budou probíhat individuální konzultace  a poradenství v rámci průběžné péče o klienty projektu.Individuální služba bilanční diagnostiky a poradenství představuje komplexní posouzení schopností a možností klientů/ek v návaznosti na jejich budoucí pracovní uplatnění, na hledání jejich vlastních zdrojů, sebepoznání, kariérové poradenství a bilanci. Obsahem aktivity je sebehodnocení, analýza osobní a profesní kariéry, vlastní potenciál, zdroje možných pracovních činností, zpracování výsledků a sestavení individuálních akčních plánů.Psycholog bude docházet 1x týdně na 3 hodiny.Dále budou součástí poradny služby právníka, který bude poskytovat konzultace a právní radu v občanskoprávních záležitostech i pomoc při řešení právních problémů klientů. Právník bude docházet 1 x týdně na 3 hodiny.Psycholog  a právník budou zaměstnáni v projektu formou DPP a podmínkou pro jejich výběr budou prokázané zkušenosti z práce s cílovou skupinou projektu.Kromě účastníků modulů budou služby poradny k dispozici i dalším individuálním zájemcům z cílové skupiny (cílem projektu je 70 klientů).Kancelář poradny bude vybavena PC sestavou s multifunkčním zařízením pro vedení evidence klientů a tisk potřebných materiálů.


4. Chytni příležitost:Cílem této aktivity je pro absolventy vzdělávacího modulu možnost dalšího zvýšení kvalifikace a získání zaměstnání.Ve Valašském Meziříčí působí stavební firma FOROS, která se snaží řešit nedostatek pracovních míst pro romské obyvatele města a blízkého okolí. Tato firma přislíbila svou pomoc-po absolvování modulů bude účastníkům nabídnuta možnost získání nového pracovního místa v této firmě, a to na pozici malíř, zedník, tesař, dlaždič atd. Každý bude mít stejné podmínky a záleží jen na něm, jak této nabídky a šance využije a jak předvede své dovednosti a nové zkušenosti a schopnosti získané z modulů. Firma má naplánováno zaměstnat 13 úspěšných absolventů kurzů (mužů). Úspěšně přijatí absolventi projdou ověřením dosavadních praktických znalostí, které bude realizováno akreditovaným externím subjektem. Konkrétní počty jednotlivých profesí budou upřesněny podle aktuální potřeby firmy FOROS.Další příležitostí a motivací bude, že ze všech účastníků projektu budou vybrány tři (ženy), kterým bude nabídnuto zaměstnání v organizaci žadatele. Jejich výběr bude proveden na základě aktivity v modulu, zájmu o tuto práci a splnění nezbytných předpokladů.Na nově přijaté uchazeče žadatel nebude čerpat prostředky z jiných veřejných zdrojů.Jinou možností bude nabídka dalšího profesního růstu.S ÚP bude navázána spolupráce v tom smyslu, že dalším účastníkům budou nabídnuty rekvalifikační programy z jejich nabídky, a to na základě bilanční diagnostiky a jejich kariérních plánů. V rámci projektu je naplánována i možnost příspěvku na doplnění rekvalifikace pro 18 vybraných účastníků, kteří budou mít předjednáno zaměstnání, ale bude jim chybět kvalifikace, kterou si z finančních důvodů nebudou schopni zajistit.Všemi těmito kroky se zájemcům citelně zvýší šance na získání nového pracovního místa, v jehož hledání bude nápomocen nejen samotný ÚP, ale také žadatel projektu a firma FOROS, které se budou snažit tyto klienty doporučit ostatním obchodním partnerům, s nimiž spolupracují.


5. Management a koordinace projektu: Tato aktivita zahrnuje veškeré manažerské, koordinační a administrativní aktivity projektu. Jedná se zejména o:- personální zajištění - výběr pracovníků projektového týmu, seznámení projektového týmu s projektem, jeho organizací a postupy- administrace projektu- technické zajištění - nákup a přípravu techniky a zařízení, studijních potřeb, kancelářských potřeb,- sestavení harmonogramu výuky s vybranými lektory,- zajištění publicity (inzerce, tisk a distribuce letáků, propagační materiály, mediální atd.).- oslovení cílové skupiny a administrace náboru účastníků projektu- pravidelné koordinační schůzky, 1x měsíčně projektového týmu- zajištění auditu projektu externím autorizovaným auditoremV projektu dále bude fungovat supervize pracovníků, kteří budou mít přímý kontakt s cílovou skupinou, v zájmu uplatnění dobré praxe a dosažení co největší efektivnosti projektu a výsledků práce s touto cílovou skupinou, prostřednictvím externího supervizora. Pro výkon funkce supervizora bude žadatelem požadováno odpovídající vysokoškolské vzdělání a minimálně desetiletá praxe v oblasti přípravy a realizace projektů, spolufinancovaných z ESF včetně aktivní účasti minimálně v pěti projektech spolufinancovaných z ESF, pracujících s cílovou skupinou obdobnou jako v tomto projektu.Náplň práce supervizora lze popsat v následujících bodech:- Pomoc a poradenství v oblasti realizace klíčových aktivit- Spolupráce s pracovníky, majícími přímý kontakt s cílovou skupinou, metodou učení se a osvojování na základě zkušenosti - Účast na koordinačních schůzkách projektového týmu, prezentace metodických postupů, způsobu realizace klíčových aktivit v rámci projektu- Zpětná vazba, průběžné hodnocení efektivnosti pracovníků, návrhy opatření ke zlepšení efektivnosti- Promítnutí vlastních zkušeností a dobré praxe z úspěšně realizovaných projektů v minulosti s cílem efektivní a úspěšné realizace projektuCelkový objem práce supervizora v projektu je plánován v rozsahu minimálně 200 hodin.


 

Kdy, kde, pro koho

  • Termín realizace: 15. 9. 2011 - 14. 9. 2013
  • Cílová skupina: Cílovou skupinou projektu jsou etnické menšiny a osoby z jiného sociokulturního prostředí.; ; Jedná se o romskou národností menšinu. Mezi základní potřeby nejen této menšiny patří:bydlení, zaměstnání a vzdělání. Díky nalezení zaměstnání však lze vyřešit i obě zbývající potřeby. Specifické potřeby příslušníků romské.komunity ve Zlínském a Moravskoslezském kraji jsou v oblasti zaměstnání ty, že se jedná o nezaměstnané osoby, které přestože nemají žádnou kvalifikaci, absolvovali již určitou praxi ve stavebních a řemeslných oborech, avšak pouze formou sezónních prací nebo brigád bez stálého zaměstnání. Tuto pracovní možnost však ve velké většině ztratili během ekonomické krize v minulých dvou letech. V současné době jsou tyto nekvalifikované osoby bez šance získat zaměstnání, což u nich způsobuje pocity frustrace a beznaděje.Právě jim projekt nabízí prostřednictvím svých aktivit znovuzískání sebedůvěry, sebevědomí a pracovních návyků prostřednictvím psychologicko-právního modulu i odborné psychologické poradny. Následně i nejlepším z nich bude v rámci projektu poskytnuta možnost profesního vzdělávání a zaměstnání a všem bez rozdílu pomoc při uplatnění na trhu práce. ; ; Druhou významnou potřebou, na kterou projekt reaguje a se kterou se pracovníci žadatele setkávají dnes a denně při komunitní a terénní práci přímo v romských lokalitách, je malé osvojení a malá schopnost orientovat se v současném labyrintu, předpisů, pravidel a nařízení, jež je však nutno dodržovat (a také jsou vyžadována) v práci i v každodenním životě a jejich nedodržení je sankcionováno. Pro tyto případy projekt přináší odbornou pomoc právníka v rámci psychologicko-právní poradny.

Příjemce

  • Demokratická aliance Romů ČR
  • IČ: 60042249
  • Sídlo:
    • Ulice: Sokolská
    • Číslo popisné: 593/26
    • Městská část: Valašské Meziříčí-město
    • Město: Valašské Meziříčí
    • Kraj: Zlínský kraj
    • PSČ: 75701
  • http://www.darcr.cz

Financování (v Kč)

Operační program Zaměstnanost


Více informací o projektu


 
16. 10. 2018