|  | |  
[Obec s rozšířenou působností: Frýdlant]
   DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ | Typ lokality | 
Různé typy domů jednotlivě roztroušených po vsi: 
budova bývalého statku, bytovky, bývalá škola, bývalý mlýn, rodinné domky.
 Domy se příliš neliší od ostatních.
 |  | Poloha lokality v rámci obce | 
Centrum
Domy v blízkosti hlavní silnice, v „centru“ osady, která tvoří lokalitu A.
 |  | Míra prostorového vyloučení | 
Žádné
Domy stojí relativně osamoceně – vesnické usedlosti.
 Sociálně nevyloučení v některých případech žijí v tomtéž objektu, jindy v sousedství. Vztahy jsou vzhledem k dlouhodobému soužití dobré.
 Základní občanská vybavenost je v dosahu. Některé služby jsou k dispozici ve Frýdlantě (cca 20 minut autobusem).
 |  | Stav domu/ů | 
Solidní
Převládá solidní stav domů, liší se u jednotlivých objektů (bytovky – bezvadný stav, statek – špatný stav, nutná rekonstrukce střechy, kontrola statiky).
 |  | Vybavenost domu/ů | 
Standardní výbava 
Topí se tuhými palivy.
 Ve většině objektů je obecní vodovod, někde mají vlastní studnu.
 |  | Vlastník nemovitosti | 
Obec / Jejich obyvatelé / Jiné soukromé osoby či firmy
Část domů je v soukromém vlastnictví romských obyvatel.
 Jedna z bytovek, mlýn a bývalá škola je ve vlastnictví podnikatelů (i Romů).
 Zbývající bytovky patří obci.
 |  | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | 
Kombinace dlouhodobé existence a „přirozeného“ sestěhovávání
Většina obyvatel je potomky „starousedlíků“, kteří sem přišli ze Slovenska ve dvou migračních vlnách (po roce 1945 a v 60. letech přistěhovaní jako pracovníci státních statků, eventuelně dělnických profesí v průmyslových závodech.)
 V poslední době dochází k nárůstu počtu Romů pocházejících z jiných lokalit – hlavně z Děčínska, Ústecka a Mostecka. Kupují zde nemovitosti (z důvodů zdejších nižších životních nákladů). Často se jedná o příbuzné zdejších „starousedlíků“.
 Několik rodin se v minulosti odstěhovalo na Teplicko, kde zakoupili levnější nemovitosti do osobního vlastnictví).
 Bylo zaznamenáno odstěhování se do jiné sociálně vyloučené lokality z důvodů sňatků.
 | 
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA | Celkový počet obyvatel obce | 
                                                                                                 862 |  | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 
76 – 100 |  | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 
11 % | 
| Do 15 let | 
Informace zajištěna |  | Od 16 do 60 let | 
Informace zajištěna |  | Nad 61 let | 
Informace zajištěna | 
| Odhad vzdělanostní struktury: | 
 | 
| Maximálně základní | 
99 % |  | Střední bez maturity | 
1 % |  | Střední s maturitou a vyšší | 
0 %  | 
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY | Celková míra nezaměstnanosti v obci | 
22,52 % |  | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 
70 % |  | Formy zabezpečení obživy | 
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Někteří jsou trvale zaměstnáni (průmyslová zóna v Liberci, firemní autobus pro ně denně dojíždí).
 Několik osob je v sezóně najímáno na lesnické pomocné práce.
 Někteří pracují příležitostně „načerno“.
 | 
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY | Formy a míra výskytu | 
Problémem je zadlužování u firem půjčujících peníze na vysoký úrok. Jinak v lokalitě nebyly zaznamenány problémové jevy zásadnějšího charakteru.  | 
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA | Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 
21 – 30 % |  | Základní škola A | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 52
 Škola má pouze 1. stupeň.
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | 
41 – 50 % |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Nerealizují žádné specifické projekty nebo aktivity.
V minulosti zde působil asistent pedagoga, pozice však byla z důvodu nedostatku financí zrušena.
 |  | ESF a jiné zdroje financování | 
Informace nezjištěna | 
| Základní škola B | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: informace nezjištěna (kapacita školy: 160 žáků)
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | 
41 – 50 % |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Nerealizují žádné specifické aktivity ani projekty. |  | ESF a jiné zdroje financování | 
Informace nezjištěna  | 
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA | Místní koncepce integrace | 
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje. |  | Funkce romského poradce | 
Ne (Obec s rozšířenou působností: Frýdlant, kde má výkon funkce v gesci vedoucí sociálního odboru) |  | Aktivity a projekty | 
V obci působí TSP z Frýdlantu.
Majitelům nemovitostí jsou poskytovány půjčky od MMR (4% úrok) na opravy a údržby domovního fondu (rekonstrukce, elektroinstalace, omítky, topení, oprava střech, kanalizace).
 |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti nemají. Nemají prostředky na spolufinancování, proto nepřistoupili k přípravě projektu.
Běžně žádají granty vypisované krajem, avšak pouze na kulturní akce.
 | 
| Nestátní neziskové organizace | 
 | 
| Nebyly identifikovány žádné NNO. |  | 
| Nebyly identifikovány žádné další subjekty. |   | 
 | 
 | 
|  
  |