|  | |  [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ | Typ lokality | Sídlištní panelová zástavba a ubytovny v několika ulicích v rámci jedné městské čtvrti  
Jednu ubytovnu tvoří dvoupatrová budova se společným sociálním zařízením, další je sedmipatrová ubytovna, ve které 1. a 2. patro má společné sociální zařízení a na dalších patrech jsou ubytovací buňky.
 Činžovní zástavbu tvoří třípatrové budovy o 16 bytech.
 |  | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba |  | Míra prostorového vyloučení | Žádné
V rámci sídliště bydlí i sociálně nevyloučení obyvatelé.
 Základních občanská vybavenost je v dosahu cca 5 – 10 minut chůze od lokality. Některé služby a instituce se nalézají ve vzdálenosti 5 – 15 minut jízdy autobusem.
 |  | Stav domu/ů | Solidní |  | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
V jedné z ubytoven je občas vypnuté topení a neteče teplá voda.
 Některé domácnosti mají odpojenou elektřinu.
 |  | Vlastník nemovitosti | Obec / Jiné soukromé osoby či firmy
Kromě bytů v osobním vlastnictví jsou majiteli bytových domů ve čtvrti: obec, družstva Spolbyt a Družba, společnost Combrasca a soukromí majitelé celých objektů.
 Ubytovny vlastní soukromý majitel.
 Osoby, které neplatí z jakýchkoli důvodů nájemné, jsou po určitých více či méně důrazných pokusech o nápravu z bytu vystěhovány. Obec má vůči nájemníkům, kteří mají podepsánu smlouvu na dobu neurčitou, povinnost zajistit náhradní bydlení – v tomto případě tzv. sociální bydlení. K tomuto účelu slouží v současnosti dva bytové domy v lokalitě A.
 |  | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově „přirozeným“ sestěhováváním 
Romové žijí v lokalitě dlouho. Poslední dobou zde dochází k poklesu cen bytů. Sociálně nevyloučení byty prodávají, a tím dochází ke větší koncentraci Romů.
 Byly zaznamenány případy vzestupné sociální mobility. Žijí zde integrovaní Romové.
 Dochází k migraci v rámci celého města.
 | 
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA | Celkový počet obyvatel obce | 93 859 |  | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 401 – 450 |  | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 30 % | 
Odhad věkové struktury: | Do 15 let | 30 % |  | Od 16 do 60 let | 70 % |  | Nad 61 let | 0 % | 
Odhad vzdělanostní struktury: | Maximálně základní | Informace nezjištěna |  | Střední bez maturity | Informace nezjištěna |  | Střední s maturitou a vyšší | Informace nezjištěna | 
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY | Celková míra nezaměstnanosti v obci | 13,10 % |  | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 85 % |  | Formy zabezpečení obživy | Několik obyvatel lokality je trvale zaměstnáno.
Několik obyvatel lokality je příležitostně zaměstnáváno.
 Někteří obyvatelé lokality vykonávají práci „načerno“. Jedná se především o stavební a výkopové práce.
 Někteří si přivydělávají sběrem železa.
 | 
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY | Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prostituce, lichva a krádeže.
Je zde významně zastoupen prodej drog a narkomanie.
 Ojediněle se zde vyskytuje gamblerství a alkoholismus.
 | 
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA | Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | Informace nezjištěna |  | Základní škola A | - - |  | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna |  | Existence přípravného ročníku | Ano (Údajně se brání přijímání romských dětí a posílají je na jinou ZŠ.) |  | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna |  | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna | 
 | Základní škola B | - - |  | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 340
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | 31 – 40 %
Podíl romských žáků se postupně zvyšuje.
 |  | Existence přípravného ročníku | Ne |  | Aktivity a projekty | Organizují volnočasové aktivity (placené zájmové kroužky). |  | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti nemají. 
O granty nežádají. Volnočasové aktivity financují z výnosů ze sběru papíru.
 | 
 | Základní škola C | - - |  | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 217
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | 61 – 70 % |  | Existence přípravného ročníku | Ano (kapacita je zcela naplněna) |  | Aktivity a projekty | Organizují volnočasové aktivity (7 zájmových kroužků).
Spolupracují s městskou policií na projektu „Ruce plné pomoci“.
 Připravují projekt zaměřený na řešení problematiky mladých absolventů, kteří neseženou práci.
 |  | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají připravený projekt na ESF, ale zatím ho nepodali. Jedná se o řešení problematiky mladých absolventů, kteří neseženou práci.
Různé malé granty
 | 
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva | Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje.
V současnosti se připravuje již třetí komunitní plán (první platil v letech 1998 – 2003, druhý v letech 2004 – 2006). Součástí komunitního plánování je skupina pro etnické menšiny. Prví komunitní plán byl moc obecný, ze stanovených cílů nebyl žádný uskutečněn. Druhý komunitní plán již byl zaměřen na jednotlivé cíle.
 |  | Funkce romského poradce | Ano (od roku 2003 je zde zřízena funkce poradce primátora pro etnické menšiny) |  | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické projekty či aktivity.
Pouze podporují činnost NNO a to dvojím způsobem:
 i) podporují vlastní činnost NNO
 ii) podporují psaní projektů na ESF (poskytují prostředky na vypracování kvalitního projektu)
 O zřízení funkce TSP nemají zájem.
 |  | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti (nikoli ovšem s projekty zaměřenými na sociální oblast). | 
Nestátní neziskové organizace | Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s. Masarykova 49
 | Aktivity a projekty: 
Od roku 2005 zde realizují pilotní projekt „Polis“ zaměřený na komplexní podporu sociálně – integračních politik a služeb.
 V jeho rámci spolupracují s různými subjekty (úřady, školami, policií, zastupiteli, NNO), které přicházejí do styku s lidmi ohroženými sociálním vyloučením.
 Působí zde 3 terénní sociální pracovníci, poskytují sociální poradenství, věnují se aktivitám zaměřeným na podporu zaměstnanosti (působí zde 1 terénní pracovní poradce).
 Zajišťují doučování v rodinách.
 Provozují nízkoprahový klub v lokalitě A.
 Organizují volnočasové a vzdělávací aktivity, které převzali po o.s. Rami.
 Pořádají kurs „Alternativní pedagogická činnost“ ve spolupráci s fakultami PF a FSE univerzity.
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají řadu praktických zkušeností (např. s EQUAL, OP RLZ).
 MPSV
 Rada vlády pro záležitosti romské komunity
 Phare
 Další zdroje
 |  | Centrum komunitní práce Koněvova 18
 | Aktivity a projekty: 
Úzce spolupracují na tvorbě Komunitního plánu pro Ústí nad Labem. (Kromě toho se podílejí na vytváření komunitních plánů v dalších 23 městech v celé ČR.)
 Podílejí se na vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb a managementu.
 Realizují projekty zaměřené na zaměstnanost (aktivačně –motivační programy pro občany nad 50 let a pro mladistvé).
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s projekty v rámci SROP, OP RLZ i EQUAL.
 |  | Drug out – club Stará ulice 1
 | Aktivity a projekty: 
Provozují kontaktní centrum pro drogově závislé.
 Realizují projekt „Kontaktní centrum pro drogově závislé – služby pro romské uživatele drog“.
 V několika lokalitách realizují terénní program. Poskytují služby jako Harm Reduction, poradenství, individuální psychoterapie, potravinový servis, telefonická služba, vyšetření na žloutenky, HIV, syfilis, hygienický servis.
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
 |  | O. s. Sokrates Prokopa Diviše 1605/5
 | Aktivity a projekty: 
Provozují nízkoprahové zařízení, které poskytuje služby osobám závislým na drogách, osobám závislostí ohroženým, jejich rodinným příslušníkům, žákům a studentům. Mají celkem cca 400 klientů z toho až 80 % tvoří Romové.
 Zajišťují streetwork. Poskytuje služby Harm Reduction, informační a poradenské služby.
 Realizují program „Stop HIV/AIDS“.
 Věnují se primární prevenci (přednášky, preventivní akce v klubech, na diskotékách aj.).
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
 MPSV
 Ústecký kraj
 Město Ústí nad Labem
 Úřad práce Ústí nad Labem
 Sponzorské dary a jiné zdroje
 |  | Oblastní charita Kubelíkova 1
 | Aktivity a projekty: 
Provozují komunitní centrum pro děti „Světluška“ (s kapacitou 30 dětí). V jeho rámci funguje:
 i) předškolní dopolední klub určený dětem od 5 let. Klub má děti připravit na zahájení základní školní docházky.
 ii) odpolední klub určený dětem od 6 do 15 let. Pomocí doučování a volnočasových aktivit má klub dětem pomoci zvládnutí školní látky a naučit je smysluplně využívat volný čas, motivovat rodiče, aby se změnil jejich přístup ke vzdělávání.
 Realizují projekt „Varianta“ zaměřený na zaměstnávání osob odsouzených k trestu obecně prospěšných prací.
 Dále realizují projekt „Prozam“ zaměřený na program pro dlouhodobě nezaměstnané.
 Provozují azylový dům pro muže a ženy (zhruba třetinu klientů tvoří Romové).
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s OP RLZ.
 MPSV
 Město Ústí nad Labem
 Phare
 Pomozte dětem
 Další zdroje
 |  | RoaSa Mlýnská 454
 | Aktivity a projekty: 
Realizují rekvalifikace na zpracování přírodních materiálů se základy ekologické recyklace surovin. V rámci tohoto kurzu funguje šicí dílna a truhlárna. Chtějí rozšířit nabídku a šíři kurzů (likvidace elektroniky, kováři do skanzenu, práce se dřevem atd.)
 Plánují vytvořit komunitní centrum s právní poradnou, centrum pro matky s dětmi.
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu v rámci OP RLZ.
 |  | Dobrovolnické centrum, o. s. Prokopa Diviše 1605/5
 | Aktivity a projekty: 
Jsou partnery projektu „Polis“ společnosti Člověk v Tísni. Zaměřují se na vyškolení a zprostředkování dobrovolníků do rodin ohrožených sociálním vyloučením (dobrovolníci docházejí jednou týdně do rodin, zajišťují doučování a volnočasové aktivity, komunikují s rodinou). V programu je zatím zapojeno 7 dobrovolníků a 14 romských rodin.
 Dále realizují sociálně – preventivní volnočasové programy „Pět P“ (vytváření kamarádského vztahu mezi dítětem a starším dobrovolníkem) a „Kompas“ (pravidelné setkávání skupin dětí s dobrovolníky).
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s EQUAL.
 MPSV
 MŠMT
 NROS
 Pomozte dětem
 Další zdroje
 |  | O. s. Slovo 21 Praha
 | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Pale o vudar – Otevřít dveře“, jehož cílem je podpora vzdělávání romské komunity – jednak podpora studia Romů na VŠ, jednak podpora vzdělávání romských žen.
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s OP RLZ.
 | 
Jiný subjekt | Městská policie Ústí nad Labem | Aktivity a projekty: 
Od roku 1996 realizují v rámci prevence kriminality programy zaměřené na romské děti. Organizují volnočasové aktivity (k dispozici je dopravní hřiště), letní tábory. Přispívají k utváření právního povědomí.
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti nemají.
 | 
 | 
 |