| 
[Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ |
Typ lokality |
Dvoupatrový historický dům o celkem 12 bytech 1. a 2. kategorie | |
Poloha lokality v rámci obce |
Centrum
Nedaleko od hlavního náměstí | |
Míra prostorového vyloučení |
Žádné
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí v těsné blízkosti lokality. 2 majoritní rodiny bydlí přímo v objektu.
Občanská vybavenost je v dosahu cca 5 minut chůze. | |
Stav domu/ů |
Solidní
Dům by měl být rekonstruován (plán obce) a možná bude upuštěno od jeho ubytovací funkce. Obec plánuje výstavbu nového sociálního bydlení.
Zanedbané okolí domu. | |
Vybavenost domu/ů |
Standardní výbava
Do budovy není zavedený plyn. | |
Vlastník nemovitosti |
Obec
Neplatičství se v současnosti téměř nevyskytuje (město označuje za úspěch svých postupů). V případě opakovaného neplatičství jsou dlužníci vystěhováváni do lokality A. | |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného přistěhovávání
Už před rokem 1989 byli do domu umisťováni „nepřizpůsobivý“ občané. Nepředpokládá se nárůst obyvatel. Lokalita je považována za stabilní.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA |
Celkový počet obyvatel obce |
22 893 | |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
61 – 70 | |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
70 % |
Odhad věkové struktury: | Do 15 let |
40 % | |
Od 16 do 60 let |
45 % | |
Nad 61 let |
15 % |
Odhad vzdělanostní struktury: |
Maximálně základní |
100 % | |
Střední bez maturity |
0 % | |
Střední s maturitou a vyšší |
0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY |
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
7,6 % | |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
85 % | |
Formy zabezpečení obživy |
Obyvatelé jsou převážně na dávkách sociální péče nebo pobírají invalidní důchod. Mnozí příležitostně pracují „načerno“. Někteří mladiství nastupují hned po dokončení ZŠ do zaměstnaneckého poměru (různé pomocné práce).
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY | Formy a míra výskytu |
Problémové jevy se vyskytují zcela ojediněle.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA |
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
71 – 80 % | |
Základní škola A | - - | |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 80 | |
Odhad podílu romských žáků na škole |
21 – 30 % | |
Existence přípravného ročníku |
Ne | |
Aktivity a projekty |
Volnočasové aktivity – 6 kroužků (navštěvuje je 10 Romů). Doučování je zajišťováno individuálně podle potřeby.
Od září 2006 bude zřízen přípravný ročník. | |
ESF a jiné zdroje financování |
Mají pouze základní informace a praktické zkušenosti zcela chybí. Příprava projektů považována za příliš náročnou a z důvodu nedostatečných personálních kapacit o přípravě projektů neuvažují. |
|
Základní škola B | - - | |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 726 | |
Odhad podílu romských žáků na škole |
do 10 % | |
Existence přípravného ročníku |
Ne | |
Aktivity a projekty |
Volnočasové aktivity – 34 kroužků
Doučování je zajišťováno individuálně podle potřeby. | |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva |
Místní koncepce integrace |
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
Připravuje se komunitní plánování (zpracován do roku 2008). | |
Funkce romského poradce |
Ne (do roku 2003 romský koordinátor při okresním úřadě; v současnosti se jedna z pracovnic odboru sociálních věcí snaží alespoň částí svého pracovní náplně jeho pozici zastávat) | |
Aktivity a projekty |
Nejsou realizovány žádné specifické projekty.
Do roku 2003 ve městě fungovalo Centrum sociální prevence (zajišťovalo protidrogovou prevenci, prevenci AIDS, tábory a exkurze pro děti, bylo zaměřeno primárně na romskou populaci). MÚ jej odmítl financovat (předtím financováno z okresu). Město má zkušenosti s některými aktivitami, ale ve snaze nezvýhodňovat určitou skupinu obyvatel je přestalo podporovat. Situace v lokalitách není považována za palčivý problém.
V letech 2003 – 2004 zde působil TSP. | |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti mají rozsáhlé (SROP – např. na komunitní plánování, chráněné bydlení pro mentálně postižené, Phare, Kohezní fond – kanalizace, Interreg – cyklostezky) |
Nestátní neziskové organizace |
Nebyly identifikovány žádné NNO. |
|
Jiný subjekt |
Nebyl identifikován žádný další subjekt. |
|
|
|

 |