|  
[Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ | 
Typ lokality | 
Šest tří- až čtyřpatrových činžovních domů ve třech sousedících ulicích 
 Za lokalitu jsou považovány jen domy v horším technickém stavu.  Romové (i když v nižším počtu) žijí i v okolních domech.
 Byty většinou 3. a 4. kategorie
 Město v celé Plzni v současnosti vlastní už jen několik domů, většinou byty 3. a 4. kategorie, což snižuje šance Romů na přestěhování se do kvalitnějšího prostředí.  |  | 
Poloha lokality v rámci obce | 
Centrum  |  | 
Míra prostorového vyloučení | 
Žádné
 Domy jsou uprostřed běžné městské zástavby.
 Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí hned ve vedlejších domech.
 Občanská vybavenost je v bezprostřední blízkosti.  |  | 
Stav domu/ů | 
Špatný
 Domy jsou ve špatném technickém stavu.   |  | 
Vybavenost domu/ů | 
Část standardní výbavy chybí
 Do domů není zavedena teplá voda.
 Topí se většinou vafkami.  |  | 
Vlastník nemovitosti | 
Jiné soukromé osoby či firmy / obec
 Domy mají různé majitele. Ty, kde žijí Romové jsou většinou v majetku města, které usiluje o prodej.  
Institut zvláštního příjemce zde není využíván.  |  | 
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | 
Dlouhodobě existující lokalita
 Domy byly postaveny ve 30. letech 20. století. Již v 80. letech zde žilo mnoho Romů. Dokonce více než dnes. 
								  |  
 POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA | 
Celkový počet obyvatel obce | 
162 627  |  | 
Odhad počtu romských obyvatel lokality | 
351 – 400  |  | 
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 
95 %  |  
 Odhad věkové struktury:  | Do 15 let | 
35 %  |  | 
Od 16 do 60 let | 
45 %  |  | 
Nad 61 let | 
10 %  |  
 Odhad vzdělanostní struktury: | 
Maximálně základní | 
Informace nezjištěna  |  | 
Střední bez maturity | 
Informace nezjištěna  |  | 
Střední s maturitou a vyšší | 
1 osoba
           |  
 ZABEZPEČENÍ OBŽIVY | 
Celková míra nezaměstnanosti v obci | 
5,90 %  |  | 
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 
90 %  |  | 
Formy zabezpečení obživy | 
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách, část jich pracuje příležitostně “načerno“.
 Další formou příjmu představuje sběr šrotu a prodej nasbíraných lesních plodů před hypermarkety.
           |  
 SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY | Formy a míra výskytu  | 
Nejproblematičtějším jevem je užívání a prodej drog. Ojediněle se dále vyskytuje gamblerství, alkoholismus, prostituce. Problémem je dále zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
           |  
 ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA | 
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 
Informace není k dispozici.  |  | 
Základní škola A | - -  |  | 
Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: speciální škola
 Celkový počet žáků: informace nezjištěna  |  | 
Odhad podílu romských žáků na škole | 
Informace nezjištěna  |  | 
Existence přípravného ročníku | 
Ne  |  | 
Aktivity a projekty | 
Nerealizují žádné specifické projekty.  |  | 
ESF a jiné zdroje financování | 
Ne  |  
 | 
Základní škola B | - -  |  | 
Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: zvláštní škola
 Celkový počet žáků: 230  |  | 
Podíl romských žáků na škole | 
31 – 40 %  |  | 
Existence přípravného ročníku | 
Ne  |  | 
Aktivity a projekty | 
Nerealizují žádné specifické projekty.  |  | 
ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkučenosti nemají.  |   |  |  | 
Základní škola C | - -  |  | 
Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: základní škola
 Celkový počet žáků: 400  |  | 
Podíl romských žáků na škole | 
do 10 %  |  | 
Existence přípravného ročníku | 
Ne  |  | 
Aktivity a projekty | 
Spolupracují s P-centrem, které na škole realizuje semináře na téma vzájemných vztahů.   |  | 
ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají jen s projektem „Hodina“.
 Dotace od KÚ a Magistrátu 
 Semináře financuje P-centrum  |   |  |  | 
Základní škola D | - -  |  | 
Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: základní škola
 Celkový počet žáků: 425  |  | 
Podíl romských žáků na škole | 
do 10 %  |  | 
Existence přípravného ročníku | 
Ne  |  | 
Aktivity a projekty | 
Nerealizují žádné specifické projekty.  |  | 
ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni dostatečně. Nemají žádné zkušenosti.
           |  
 INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva | 
Místní koncepce integrace | 
Analytický podklad pro koncepci byl schválen. Doporučení k postupu, která obsahuje, nikoliv.   
 V rámci města působí komise pro integraci etnických menšin  |  | 
Funkce romského poradce | 
Ne (funkce byla zrušena)  |  | 
Aktivity a projekty | 
Nejsou realizovány žádné specifické projekty. Pozice TSP při magistrátu byla zrušena v roce 2004.
 Město je partnerem v projektu Polis společnosti Člověk v tísni. Vytvořeny pracovní skupiny komunitního plánování – Skupina pro lidi ze sociálně vyloučených lokalit a pro lidi bez domova.  |  | 
ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Zkušenosti zatím nemají.  |  
 Nestátní neziskové organizace 
Člověk v Tísni – společnost při ČT, o. p. s.
 Koterovská 601/25 | 
Aktivity a projekty: 
 Program Polis (od roku 2005; snaha o propojení všech institucí, které přicházejí do styku se sociálně vyloučenými, do jednotného a systémového postupu proti sociální exkluzi)
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, financují z něj právě např. projekt Polis.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity  |  
Salesiánské středisko mládeže
 Revoluční 98 | 
Aktivity a projekty: 
 Spolupráce s Člověkem v tísni v rámci projektu Polis.
 Volnočasové aktivity pro děti, tábory, doučování, výlety.
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.  |  
Tady a teď, o. p. s.
 Koterovská 25 | 
Aktivity a projekty: 
 Spolupráce s Člověkem v tísni v rámci projektu Polis. 
 Volnočasové aktivity pro děti. 
 “Cesta z ghetta“ – hra pro SŠ
 Interkulturní vzdělávání
 Seberealizační pobyty
 Zátěžové výjezdy
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Využívají SROP a jsou partneři v EQUAL.  |  
Ulice - Agentura terénní sociální práce o. s.
 Plovární 40, Úslavská 31 | 
Aktivity a projekty: 
 Terénní sociální práce, zaměřená na uživatele drog a osoby živící se prostitucí.
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
 MPSV, Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky, Magistrát, Krajský úřad  |  
Začít spolu, o. s.
 Podmostní 1/2398 | 
Aktivity a projekty: 
 Nízkoprahové centrum „Pixla“ (pro děti a mládež od 6 do 20 let; denní návštěvnost: 30 – 40 dětí; volnočasové aktivity).  Doučování, příprava dětí na vstup do školy, protidrogová  prevence
 Projekt „Příležitost“ (pro mladé od 15 do 25 let; program na zvýšení pracovních kompetencí; skončilo v létě 2005)
 Ve spolupráci s Probační a mediační službou plánují probační a rekvalifikační program
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 Magistrát
 MPSV
 NROS – Pomozte dětem
 Nadace Via  |  
Občanská poradna
 Barrandova 8 | 
Aktivity a projekty:
 Poradenství v sociální oblasti 
 Poradenství pro NNO
 Vzdělávací aktivity pro veřejnost
 Projekt „Podpora dostupnosti zaměstnání pro Romy v situaci sociálního vyloučení a zahájení sociálního dialogu na trhu práce  v plzeňském regionu“
 Projekt „Občanské poradenství v romských komunitách s důrazem na podporu dostupnosti zaměstnání“
 Partner Člověka v Tísni v rámci projektu Polis
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
 Phare 2003
 MPSV
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity  |  
Sdružení Romů a národnostních menšin Plzeňského kraje
 Koterovská 162 | 
Aktivity a projekty: 
 Školení terénních pracovníků
 Kulturní aktivity
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.  |  
Naděje, o. s.
 Železniční 36 | 
Aktivity a projekty: 
 nízkoprahové centrum
 doučování a volnočasové aktivity; (zapojeno cca 50 dětí, z toho asi 25 pravidelně)
 sociální, pracovní a právní poradenství
 Financování:
 Mají informace i reálné zkušenosti se zpracováním žádosti o prostředky z ESF:
 Naděje v EU - podpora adaptability NNO na podmínky v EU
 Dále zdroje MPSV, NROS  |  
Diecézní charita
 Cukrovarská 16, Sady 5. května | 
Aktivity a projekty: 
 Terénní sociální práce
 Plánují otevření komunitního centra v lokalitě E.
 Financování:
 Mají informace k ESF, konkrétní zkušenosti jsou omezené, prostředky v době přípravy nečerpali.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
           |  
 Jiný subjekt | 
Městská policie
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
 Projekt “Pro děti” (od dubna 2002) – zájmový kroužek  “Slunečnice”; návštěvnost cca 15 dětí; výlety.
 Financování:
 Informace nezjištěna  |  | 
Úřad práce 
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
 Realizace programu „Příprava na práci“ v Plzeňském kraji
 Financování:
 OP RLZ  |  | 
Západočeská univerzita
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
 Studenti si mohou v rámci studia zapsat jako nepovinný volitelný předmět Mentoring romského žáka.
 V letním semestru 2005 se tohoto programu účastnilo 7 studentů,
dalších 6 dobrovolníků je zapojeno v projektu POLIS.
 Financování:
 Reálné zkušenosti a dobrá informovat o ESF. Projekt POLIS je hrazen z těchto prostředků.
            |  
 
  |  
  | 
 
   |