|  | |  
[Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ | Typ lokality | 
Lokalita je tvořená třípatrovým pavlačovým domem o 59 bytech (3. kategorie) a čtyřmi domy (celkem o 32 bytech; 4. kategorie; tři z domů mají status holobytů) v přilehlé ulici. 
Město v celé Plzni v současnosti vlastní už jen několik domů, většinou byty 3. a 4. kategorie, což snižuje šance Romů na přestěhování se do kvalitnějšího prostředí.
 |  | Poloha lokality v rámci obce | 
Periferie |  | Míra prostorového vyloučení | 
Jasné
Jedná se o jediné bytové domy v lokalitě. Od okolí jsou odděleny průmyslovými podniky, železnicí a silniční komunikací. 
Nejbližší sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí cca 300 metrů od lokality.
 Základní občanská vybavenost je v dosahu 10 minut za využití MHD (zastávka je přímo před pavlačovým domem).
 |  | Stav domu/ů | 
Solidní
Pavlačový dům prošel v nedávné době částečnou rekonstrukcí (statika pavlačí, vchodové dveře). Tři ze čtyř domů ve vedlejší ulici byly zrekonstruovány v letech 2002 – 2003.
 |  | Vybavenost domu/ů | 
Část standardní výbavy chybí
V pavlačovém domě se topí vafkami, v ostatních domech elektrickými přímotopy nebo kamny na tuhá paliva.
 Do domů není zavedená teplá voda, některé byty jsou vybaveny průtokovými ohřívači.
 V minulosti docházelo k „černému“ odběru elektřiny.
 Vodoměry a elektroměry jsou společné, spotřeba se rozpočítává rovnoměrně mezi všechny nájemníky.
 |  | Vlastník nemovitosti | 
Obec
Ve správě soukromé realitní kanceláře.
 Nájemní smlouvy jsou uzavírány na dobu určitou (na 3 měsíce).
 V případě neplatičství je někdy využíván institut zvláštního příjemce. Dochází k soudním exekucím a vystěhováváním.
 |  | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | 
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného přistěhovávání
Nižší sociální statut měla lokalita již koncem 80. let. Většina nájemníků se sestěhovala z jiných městských obvodů v průběhu 90. let. V současnosti je snaha zamezit přistěhování dalších lidí s nízkým sociálním statusem. Byty jsou přidělovány na základě bodového systému. V důsledku toho zde jsou volné byty, protože rodiny s vyšším sociálním statusem sem nechtějí.
 | 
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA | Celkový počet obyvatel obce | 
162 627 |  | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 
101 – 150 |  | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 
70 % | 
Odhad věkové struktury:  | Do 15 let | 
25 % |  | Od 16 do 60 let | 
70 % |  | Nad 61 let | 
5 % | 
Odhad vzdělanostní struktury: | Maximálně základní | 
Informace nezjištěna
Nízká úroveň vzdělanosti; většinou nedokončené základní vzdělání
 |  | Střední bez maturity | 
Informace nezjištěna |  | Střední s maturitou a vyšší | 
Informace nezjištěna
          | 
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY | Celková míra nezaměstnanosti v obci | 
5,90 %  |  | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 
95 % |  | Formy zabezpečení obživy | 
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Mnozí příležitostně pracují “načerno“. Většinou se jedná o pomocné stavební, úklidové a kopáčské práce (zaměstnavateli jsou romští podnikatelé ale i “renomované” podniky). Dalším zdrojem příjmů některých rodin je rozebírání vraků a následný prodej náhradních dílů.
          | 
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY | Formy a míra výskytu | 
Občas se vyskytuje narkomanie spojená s prodejem drog. V menší míře se vyskytuje gamblerství, alkoholismus a drobné krádeže, ojediněle prostituce.
          | 
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA | Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 
71 – 80 % |  | Základní škola A | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: zvláštní škola                          
Celkový počet žáků: 140
 Škola dělá každoročně zápis do prvních tříd.
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | 
71 – 80 % |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Asistent pedagoga
Volnočasové aktivity (Keramika, sborový zpěv, lyžařské výcviky, cyklistické výlety, ozdravné pobyty v Itálii)
 |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Systém čerpání považují za příliš komplikovaný. 
Magistrát
 Sponzorské příspěvky
 | 
| Základní škola B | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: praktická škola
Celkový počet žáků: 230
 |  | Podíl romských žáků na škole | 
31 – 40 % |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Nejsou realizovány žádné specifické projekty. |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. | 
| Základní škola C | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 618
 |  | Podíl romských žáků na škole | 
do 10 % |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Nerealizují žádné specifické projekty. |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti nemají. Cestu k získání grantu považují za složitou.
Ředitel by byl ochoten vstoupit do projektu financovaného z ESF v případě, že by mu někdo pomohl s žádostí  a s administrativou.
 | 
| Základní škola D | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna
 |  | Podíl romských žáků na škole | 
Informace nezjištěna |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Informace nezjištěna |  | ESF a jiné zdroje financování | 
Informace nezjištěna
          | 
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva | Místní koncepce integrace | 
Analytický podklad pro koncepci byl schválen. Doporučení k postupu, která obsahuje, nikoliv.   
V rámci města působí komise pro integraci etnických menšin
 |  | Funkce romského poradce | 
Ne (funkce byla zrušena) |  | Aktivity a projekty | 
Nejsou realizovány žádné specifické projekty. Pozice TSP při magistrátu byla zrušena v roce 2004.
Město je partnerem v projektu Polis společnosti Člověk v tísni.
 Vytvořeny pracovní skupiny komunitního plánování – Skupina pro lidi ze sociálně vyloučených lokalit a pro lidi bez domova.
 |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Zkušenosti zatím nemají. | 
Nestátní neziskové organizace | Člověk v Tísni – společnost při ČT, o. p. s. Koterovská 601/25
 | 
Aktivity a projekty: 
Program Polis (od roku 2005; snaha o propojení všech institucí, které přicházejí do styku se sociálně vyloučenými, do jednotného a systémového postupu proti sociální exkluzi)
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, financují z něj právě např. projekt Polis.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 |  | Salesiánské středisko mládeže Revoluční 98
 | 
Aktivity a projekty: 
Spolupráce s Člověkem v tísni v rámci projektu Polis.
 Volnočasové aktivity pro děti, tábory, doučování, výlety.
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
 |  | Tady a teď, o. p. s. Koterovská 25
 | 
Aktivity a projekty: 
Spolupráce s Člověkem v tísni v rámci projektu Polis.
 Volnočasové aktivity pro děti.
 “Cesta z ghetta“ – hra pro SŠ
 Interkulturní vzdělávání
 Seberealizační pobyty
 Zátěžové výjezdy
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Využívají SROP a jsou partneři v EQUAL.
 |  | Ulice - Agentura terénní sociální práce o. s. Plovární 40, Úslavská 31
 | 
Aktivity a projekty: 
Terénní sociální práce, zaměřená na uživatele drog a osoby živící se prostitucí.
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
 MPSV, Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky, Magistrát, Krajský úřad
 |  | Začít spolu, o. s. Podmostní 1/2398
 | 
Aktivity a projekty: 
Nízkoprahové centrum „Pixla“ (pro děti a mládež od 6 do 20 let; denní návštěvnost: 30 – 40 dětí; volnočasové aktivity).
 Doučování, příprava dětí na vstup do školy, protidrogová prevence
 Projekt „Příležitost“ (pro mladé od 15 do 25 let; program na zvýšení pracovních kompetencí; skončilo v létě 2005)
 Ve spolupráci s Probační a mediační službou plánují probační a rekvalifikační program
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 Magistrát
 MPSV
 NROS – Pomozte dětem
 Nadace Via
 |  | Občanská poradna Barrandova 8
 | 
Aktivity a projekty:
Poradenství v sociální oblasti
 Poradenství pro NNO
 Vzdělávací aktivity pro veřejnost
 Projekt „Podpora dostupnosti zaměstnání pro Romy v situaci sociálního vyloučení a zahájení sociálního dialogu na trhu práce  v plzeňském regionu“
 Projekt „Občanské poradenství v romských komunitách s důrazem na podporu dostupnosti zaměstnání“
 Partner Člověka v Tísni v rámci projektu Polis
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
 Phare 2003
 MPSV
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 |  | Sdružení Romů a národnostních menšin Plzeňského kraje Koterovská 162
 | 
Aktivity a projekty: 
Školení terénních pracovníků
 Kulturní aktivity
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
 |  | Naděje, o. s. Železniční 36
 | 
Aktivity a projekty: 
nízkoprahové centrum
 doučování a volnočasové aktivity; (zapojeno cca 50 dětí, z toho asi 25 pravidelně)
 sociální, pracovní a právní poradenství
 Financování:
 Mají informace i reálné zkušenosti se zpracováním žádosti o prostředky z ESF:
 Naděje v EU - podpora adaptability NNO na podmínky v EU
 Dále zdroje MPSV, NROS
 |  | Diecézní charita Cukrovarská 16, Sady 5. května
 | 
Aktivity a projekty: 
Terénní sociální práce
 Plánují otevření komunitního centra v lokalitě E.
 Financování:
 Mají informace k ESF, konkrétní zkušenosti jsou omezené, prostředky v době přípravy nečerpali.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 | 
Jiný subjekt | Městská policie
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
Projekt “Pro děti” (od dubna 2002) – zájmový kroužek “Slunečnice”; návštěvnost cca 15 dětí; výlety.
 Financování:
 Informace nezjištěna
 |  | Úřad práce 
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
Realizace programu „Příprava na práci“ v Plzeňském kraji.
 Financování:
 OP RLZ
 |  | Západočeská univerzita
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
Studenti si mohou v rámci studia zapsat jako nepovinný volitelný předmět Mentoring romského žáka.
 V letním semestru 2005 se tohoto programu účastnilo 7 studentů,
dalších 6 dobrovolníků je zapojeno v projektu POLIS.
 Financování:
 Reálné zkušenosti a dobrá informovat o ESF. Projekt POLIS je hrazen z těchto prostředků.
 | 
 | 
 |