|  | |  
[Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ | Typ lokality | 
Lokalita je tvořena skupinou činžovních domů v několika ulicích.
Jedná se o jednopokojové, dvoupokojové a vícepokojové byty se sociálním zařízením většinou ve společných prostorách na chodbě.
 Byty 3. a 4. kategorie.
 |  | Poloha lokality v rámci obce | 
Centrum |  | Míra prostorového vyloučení | 
Žádné
Domy jsou uprostřed běžné městské zástavby.
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí hned ve vedlejších domech.
 Občanská vybavenost je v bezprostřední blízkosti.
 |  | Stav domu/ů | 
Špatný |  | Vybavenost domu/ů | 
Část standardní výbavy chybí
V některých případech přívody nefungují nebo jsou odpojené.
 Topí se zejména vafkami.
 |  | Vlastník nemovitosti | 
Jiné soukromé osoby či firmy / obec
Různí majitelé.
 Byty, kde bydlí Romové, jsou obvykle ve vlastnictví města, které je hodlá prodat. Město v celé Plzni v současnosti vlastní už jen několik domů, většinou byty 3. a 4. kategorie, což snižuje šance Romů na přestěhování se do kvalitnějšího prostředí.
 Institut zvláštního příjemce není využíván.
 |  | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | 
Lokalita vzniklá nově „přirozeným“ sestěhováváním
Byty byly od počátku výstavby určeny pro nižší sociální vrstvy.
 Na konci 80. let se byty po původních nájemnících postupně uvolňovaly a město začalo tyto méně kvalitní byty přidělovat sociálně slabším rodinám, přičemž se jednalo z 90 % o romské obyvatele. Protože se v lokalitě nacházeli převážně Romové, majoritní společnost dané místo pro své byty nevyhledávala.
 | 
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA | Celkový počet obyvatel obce | 
162 627 |  | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 
501 – 600 |  | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 
92 % | 
Odhad věkové struktury:  | Do 15 let | 
35 % |  | Od 16 do 60 let | 
58 % |  | Nad 61 let | 
7 % | 
Odhad vzdělanostní struktury: | Maximálně základní | 
Informace nezjištěna |  | Střední bez maturity | 
Informace nezjištěna |  | Střední s maturitou a vyšší | 
Informace nezjištěna
          | 
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY | Celková míra nezaměstnanosti v obci | 
5,90 % |  | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 
70 % |  | Formy zabezpečení obživy | 
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Mnozí příležitostně pracují “načerno“. Většinou se jedná o pomocné stavební, úklidové a kopáčské práce (zaměstnavateli jsou romští podnikatelé ale i “renomované” podniky). Dalším zdrojem příjmů některých rodin je sběr šrotu.
          | 
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY | Formy a míra výskytu | 
Nejproblematičtějším jevem je užívání a prodej drog. Ojediněle se dále vyskytuje gamblerství, alkoholismus a prostituce. Problém představuje také zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
          | 
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA | Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 
Informace nezjištěna |  | Základní škola A | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: zvláštní škola                          
Celkový počet žáků: 140
 Škola dělá každoročně zápis do prvních tříd.
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | 
71 – 80 % |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Asistent pedagoga
Volnočasové aktivity (Keramika, sborový zpěv, lyžařské výcviky, cyklistické výlety, ozdravné pobyty v Itálii)
 |  | ESF a jiné zdroje financování | 
ESF nepovažují za zdroj financování vhodný pro jejich školu. | 
| Základní škola B | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 210
 |  | Podíl romských žáků na škole | 
Informace nezjištěna |  | Existence přípravného ročníku | 
Ano |  | Aktivity a projekty | 
Volnočasové aktivity (keramika, tělocvik, AJ, PC) |  | ESF a jiné zdroje financování | 
Ne | 
| Základní škola C | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: informace nezjištěna
 Od školního roku 2006/2007 bude škola zrušena (resp. sloučena s jinou ZŠ)
 |  | Podíl romských žáků na škole | 
Informace nezjištěna |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Informace nezjištěna |  | ESF a jiné zdroje financování | 
Informace nezjištěna
          | 
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva | Místní koncepce integrace | 
Analytický podklad pro koncepci byl schválen. Doporučení k postupu, která obsahuje, nikoliv.   
V rámci města působí komise pro integraci etnických menšin
 |  | Funkce romského poradce | 
Ne (funkce byla zrušena) |  | Aktivity a projekty | 
Nejsou realizovány žádné specifické projekty. Pozice TSP při magistrátu byla zrušena v roce 2004.
Město je partnerem v projektu Polis společnosti Člověk v tísni. Vytvořeny pracovní skupiny komunitního plánování – Skupina pro lidi ze sociálně vyloučených lokalit a pro lidi bez domova.
 |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Zkušenosti zatím nemají. | 
Nestátní neziskové organizace | Člověk v Tísni – společnost při ČT, o. p. s. Koterovská 601/25
 | 
Aktivity a projekty: 
Program Polis (od roku 2005; snaha o propojení všech institucí, které přicházejí do styku se sociálně vyloučenými, do jednotného a systémového postupu proti sociální exkluzi)
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, financují z něj právě např. projekt Polis.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 |  | Salesiánské středisko mládeže Revoluční 98
 | 
Aktivity a projekty: 
Spolupráce s Člověkem v tísni v rámci projektu Polis.
 Volnočasové aktivity pro děti, tábory, doučování, výlety.
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
 |  | Tady a teď, o. p. s. Koterovská 25
 | 
Aktivity a projekty: 
Spolupráce s Člověkem v tísni v rámci projektu Polis.
 Volnočasové aktivity pro děti.
 “Cesta z ghetta“ – hra pro SŠ
 Interkulturní vzdělávání
 Seberealizační pobyty
 Zátěžové výjezdy
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Využívají SROP a jsou partneři v EQUAL.
 |  | Ulice - Agentura terénní sociální práce o. s. Plovární 40, Úslavská 31
 | 
Aktivity a projekty: 
Terénní sociální práce, zaměřená na uživatele drog a osoby živící se prostitucí.
 Financování:
 O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
 MPSV, Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky, Magistrát, Krajský úřad
 |  | Začít spolu, o. s. Podmostní 1/2398
 | 
Aktivity a projekty: 
Nízkoprahové centrum „Pixla“ (pro děti a mládež od 6 do 20 let; denní návštěvnost: 30 – 40 dětí; volnočasové aktivity).
 Doučování, příprava dětí na vstup do školy, protidrogová prevence
 Projekt „Příležitost“ (pro mladé od 15 do 25 let; program na zvýšení pracovních kompetencí; skončilo v létě 2005)
 Ve spolupráci s Probační a mediační službou plánují probační a rekvalifikační program
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 Magistrát
 MPSV
 NROS – Pomozte dětem
 Nadace Via
 |  | Občanská poradna Barrandova 8
 | 
Aktivity a projekty:
Poradenství v sociální oblasti
 Poradenství pro NNO
 Vzdělávací aktivity pro veřejnost
 Projekt „Podpora dostupnosti zaměstnání pro Romy v situaci sociálního vyloučení a zahájení sociálního dialogu na trhu práce  v plzeňském regionu“
 Projekt „Občanské poradenství v romských komunitách s důrazem na podporu dostupnosti zaměstnání“
 Partner Člověka v Tísni v rámci projektu Polis
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
 Phare 2003
 MPSV
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 |  | Sdružení Romů a národnostních menšin Plzeňského kraje Koterovská 162
 | 
Aktivity a projekty: 
Školení terénních pracovníků
 Kulturní aktivity
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
 |  | Naděje, o. s. Železniční 36
 | 
Aktivity a projekty: 
nízkoprahové centrum
 doučování a volnočasové aktivity; (zapojeno cca 50 dětí, z toho asi 25 pravidelně)
 sociální, pracovní a právní poradenství
 Financování:
 Mají informace i reálné zkušenosti se zpracováním žádosti o prostředky z ESF:
 Naděje v EU - podpora adaptability NNO na podmínky v EU
Dále zdroje MPSV, NROS
 |  | Diecézní charita Cukrovarská 16, Sady 5. května
 | 
Aktivity a projekty: 
Terénní sociální práce
 Plánují otevření komunitního centra v lokalitě E.
 Financování:
 Mají informace k ESF, konkrétní zkušenosti jsou omezené, prostředky v době přípravy nečerpali.
 Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
 | 
Jiný subjekt | Městská policie
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
Projekt “Pro děti” (od dubna 2002) – zájmový kroužek
 “Slunečnice”; návštěvnost cca 15 dětí; výlety.
 Financování:
 Informace nezjištěna
 |  | Úřad práce 
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
Realizace programu „Příprava na práci“ v Plzeňském kraji
 Financování:
 OP RLZ
 |  | Západočeská univerzita
Plzeň | 
Aktivity a projekty: 
Studenti si mohou v rámci studia zapsat jako nepovinný volitelný předmět Mentoring romského žáka.
 V letním semestru 2005 se tohoto programu účastnilo 7 studentů,
dalších 6 dobrovolníků je zapojeno v projektu POLIS.
 Financování:
 Reálné zkušenosti a dobrá informovat o ESF. Projekt POLIS je hrazen z těchto prostředků.
 | 
 | 
 |