|  | |  
[Obec s rozšířenou působností]
     DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ | Typ lokality | 
Soukromá ubytovna – velká třípatrová budova
Jednotlivé pokoje bez příslušenství
 |  | Poloha lokality v rámci obce | 
Centrum |  | Míra prostorového vyloučení | 
Žádné
Ubytovna je součástí okolní zástavby. Nachází se v centru města.
 Sociálně nevyloučení žijí v blízkém sousedství.
 Základní občanská vybavenost je v dosahu přibližně deseti  minut chůze.
 |  | Stav domu/ů | 
Solidní
Chodby jsou relativně udržované.
 |  | Vybavenost domu/ů | 
Standardní výbava 
Společná kuchyň je na patře (vařič).
 Sociální zařízení je společné na patře (WC, sprchy).
 |  | Vlastník nemovitosti | 
Soukromý majitel
Vystavovány jsou pouze ubytovací smlouvy (sociální odbor tudíž neuvolní dané rodině příspěvek na bydlení).
 V případě neplacení nájmu hrozí okamžité vystěhování.
 |  | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | 
Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním 
Tato lokalita se má rušit, je tedy možné předpokládat migraci obyvatel do jiných měst k příbuzným v jiných městech (Ústí nad Labem, Děčín, Česká Lípa, Mimoň).
 | 
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA | Celkový počet obyvatel obce | 
                                                                                                 97 400 |  | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 
51 – 75 |  | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 
60 % | 
| Do 15 let | 
60 % |  | Od 16 do 60 let | 
35 % |  | Nad 61 let | 
5 % | 
| Odhad vzdělanostní struktury: | 
 | 
| Maximálně základní | 
95 % |  | Střední bez maturity | 
4 % |  | Střední s maturitou a vyšší | 
1 %  | 
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY | Celková míra nezaměstnanosti v obci | 
7,10 % |  | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 
90 % |  | Formy zabezpečení obživy | 
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Někteří jsou příležitostně zaměstnaní: výkopové práce či brigády v průmyslové zóně. Někteří příležitostně pracují „načerno“.
 | 
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY | Formy a míra výskytu | 
Ojediněle se zde vyskytují krádeže a prodej drog.
Ojediněle se zde vyskytuje také gamblerství, narkomanie a alkoholismus.
 Problémem je zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
 | 
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Vzhledem k relativně vysokému počtu sociálně vyloučených romských obyvatel v Liberci a s ohledem na skutečnost, že děti dochází na řadu libereckých základních škol a škol se speciálním vzdělávacím programem, v následujícím oddíle uvádíme vždy pouze VYBRANÉ školy, u nichž se podařilo ověřit, že tam dochází děti z dané lokality. Nejde v žádném případě o kompletní výčet škol navštěvovaných sociálně vyloučenými romskými žáky.
 | Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 
91 – 100 % |  | Základní škola A | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 100
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | 
41 – 50 % |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Nerealizují žádné specifické aktivity ani projekty. |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti nemají. | 
| Základní škola B | - - |  | Vybrané informace o škole | 
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola                        
Celkový počet žáků: 145
 |  | Odhad podílu romských žáků na škole | 
31 – 40 % |  | Existence přípravného ročníku | 
Ne |  | Aktivity a projekty | 
Působí zde 1 asistent pedagoga.
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby.
 V rámci školní družiny jsou organizovány volnočasové aktivity.
 |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti nemají.  | 
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA | Místní koncepce integrace | 
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
V rámci příprav komunitního plánu a strategie sociálního rozvoje obce funguje pracovní skupina pro národnostní menšiny (začleněna činnost TSP, romská problematika, drogová problematika).
 |  | Funkce romského poradce | 
Ano (Je současně koordinátorem Romského komunitního centra /zřizovatelem je MÚ/ i předsedou Libereckého romského sdružení). |  | Aktivity a projekty | 
Od roku 2003 zde působí zde 3 TSP (na půl úvazku jsou zaměstnanci Libereckého romského sdružení).
Od roku 1999 provozují Romské komunitního centrum (status: detašované pracoviště MěÚ). Nabízí TSP, volnočasové aktivity (hudba, zpěv, tanec, doučování, fotbal, posilovna), podpůrné a integrační projekty, poradna pro dospělé (zajišťovaná právníkem/externistou).
 Zaměstnávají na VPP (cca 10 volných míst).
 |  | ESF a jiné zdroje financování | 
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektů (např. v rámci SROP, OP RLZ).
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
 APZ
 | 
| Nestátní neziskové organizace | 
 | 
| Liberecké romské sdružení Dr. M. Horákové 49
 | 
Aktivity a projekty: 
Zajišťuje běh Romského komunitního centra, které jim poskytuje zázemí.
 Nabízejí volnočasové aktivity: romská hudební škola, cimbálová kapela, taneční kroužek, fotbalový kroužek, PC kroužek, kurzy romského jazyka, letní tábor, dramatický kroužek.
 Zajišťují informační servis pro asistenty pedagogů a vzdělávací semináře pro TSP.
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
 MŠMT
 Liberecký kraj
 Město Liberec
 aj.
 |  | Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s. Brdská 167
 | 
Aktivity a projekty: 
Od roku 2001 zde působí 2 TSP.
 Od roku 2006 zde působí 1 terénní pracovní poradce (projekt „Pracovní poradenství“).
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají řadu praktických zkušeností.
 Rada vlády pro záležitosti romské komunity
 |  | Romipen Železná 247 / 8
 | 
Aktivity a projekty: 
Převzali od Libereckého romského sdružení provozování přípravného ročníku pro romské děti na jedné místní škole.
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
 MŠMT
 | 
| Úřad práce Liberec | 
Aktivity a projekty: 
VPP (úklidy města, odklízení sněhu). Snaha přimět podnikatele k vytvoření stálých pracovních míst, kam by mohli přejít lidé, kteří se osvědčili při VPP.
 Realizují projekty „Příprava na práci v Libereckém kraji“, „Návrat do práce“ – standardní celokrajské projekty probíhající v různých obměnách napříč ČR.
 Financování:
 ESF OP RLZ
 APZ
 |  | DDM Nízkoprahový „V klub“
 5. května
 | 
Aktivity a projekty: 
Provozují nízkoprahový klub pro mládež ve věku 13 – 18 let, otevřen denně od 14 do 20 hodin (využíván dětmi a mládeží z libereckých lokalit).
 Nabízejí řadu volnočasových aktivit.
 Realizují projekt „Integrace znevýhodněním ohrožené skupiny mládeže v nízkoprahovém zařízení DDM“.
 Financování:
 O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti např. v rámci SROP.
 |  | K- centrum Rumunská 5a
 | 
Aktivity a projekty: 
Provozují kontaktní centrum pro lidi drogově závislé a ohrožené drogou, funguje zde streetwork. Klientelu tvoří z velké části Romové.
 Zařízení Centra sociálních služeb Libereckého kraje.
 Financování:
 Rozpočet kraje
 | 
 | 
 |